J 2000

Sebehodnocení hráčů počítačových her v adolescenci

VACULÍK, Martin

Basic information

Original name

Sebehodnocení hráčů počítačových her v adolescenci

Name (in English)

Self-esteem of computer games players in adolescence

Authors

VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2000, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Impact factor

Impact factor: 0.295

RIV identification code

RIV/00216224:14230/00:00003481

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

self-esteem; computer games; adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 26/11/2006 21:42, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Abstract

V originále

Výzkumný projekt je zaměřen na sebehodnocení hráčů počítačových her. Zajímali jsme se o celkovou úroveň a strukturu sebehodnocení hráčů počítačových her. Sledovali jsme rozdíly v sebehodnocení mezi hráči, kteří hrají počítačové hry odlišné množství hodin týdně. Úroveň sebehodnocení hráčů našeho souboru se pohybuje nad středovou hodnotou škály odpovědí. Mezi skupinami hráčů věnujícími hraní rozdílné množství hodin týdně lze identifikovat odlišnosti v sebehodnocení. Úroveň sebehodnocení klesá s množstvím hraní počítačových her týdně. Ve struktuře sebehodnocení hráčů počítačových her jsme objevili určité podobnosti se strukturou sebehodnocení středoškoláků i vysokoškoláků.

In English

This study is focused on self-esteem players of computer games in adolescence. A total of 76 players who were suitable for two criterion: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours a week), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year). The Rosenberg's scale of self-evaluation was used. The relationship between amount playing computer games and self-esteem was discovered. Heavy use of computer games is associated with lower self-esteem. Heavy players scored significantly lower on self-evaluation scale than other players. Similarities in the structure of self-esteem of computer games players and university and grammar school students were found.

Links

GA406/98/1007, research and development project
Name: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci