ČERMÁK, Ivo. Povolání herec. (Kritické momenty v pracovním životě herců). (Job: An Actor. The critical moments in theatre actors'working life). Brno: Nakladatelství Větrné mlýny a Psychologický ústav Akademie věd ČR., 2000, 196 pp. ISBN 80-86151-42-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Povolání herec. (Kritické momenty v pracovním životě herců).
Name (in English) Job: An Actor. The critical moments in theatre actors'working life
Authors ČERMÁK, Ivo.
Edition Brno, 196 pp. 2000.
Publisher Nakladatelství Větrné mlýny a Psychologický ústav Akademie věd ČR.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/00:00004066
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86151-42-5
Keywords in English narrative and hermeneutic research; Diary-in-Group Method; qualitative approach; contextual and participative perspectives; intersubjectivity;work stress
Tags contextual and participative perspectives, Diary-in-Group Method, intersubjectivity, narrative and hermeneutic research, qualitative approach, work stress
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622. Changed: 22/2/2001 15:11.
Abstract
Výzkumná studie se soustřeďuje na některé zvláštnosti práce herce, herci-účastníci výzkumu vypovídají o tom, jak zvládají zátěž, jak povolání herce ovlivňuje jejich interpersonální vztahy, jak se ve specifických podmínkách utváří jejich sebepojetí a identita, jak do jejich prožitků vstupuje styl vedení a organizace herecké práce, a podobně. Vznikl tak plastický obraz toho, jak si herci konstruují smysl své profese. Studie se opírá o rozhovory s herci, jejichž upravený přepis je součástí textu. Autoři objasňují i teoretická východiska výzkumu, jimiž jsou hermeneutický a narativní přístup a participativní metodologie. Knihou prostupuje důraz na komunikativní procesy a porozumění různým verzím života.
Abstract (in English)
Research study is aimed at some specific features of theatre actors' work. Each actor-participant of this research told his or her story of their working day - an actor's day as a lived experience - to the others. The themes, identified in communication, are related to stress and its copying, job influence on interpersonal relationships and issues of identity, experiencing of work organization, creating of life and profession meaning, etc. The research had a narrative, hermeneutic, contextual, and participative character. Issues are discussed in the context of already existing knowledge concerning work stress, and this discussion can have implications for the actors' working lives, which may also lead to the occurrence of significant life changes. The text was also analysed in the light of theories concerning the psychosocial work environment, health, psychological well-being, and the sources of actors' stress. The findings demonstrate the effectiveness of the Diary-in-Group Method to elicit data concerning the lived experiences The result of the conversational process involves a new intersubjective discourse being created.
PrintDisplayed: 26/6/2024 00:50