Detailed Information on Publication Record
2000
Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce
MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEKBasic information
Original name
Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce
Name (in English)
ACADEMIC SUCCESS AT EARLY SCHOOL AGE - MEANS OF PREDICTION
Authors
MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)
Edition
Brno, 2000
Publisher
FSS MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Audiovizuální tvorba
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/00:00003034
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
longitudinal study; developmental characteristics; socioculturally disadvantaged; children; school success
Tags
Změněno: 29/5/2009 12:38, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
V originále
Tento příspěvek shrnuje poznatky získané v průběhu dvouletého longitudinálního výzkumu uskutečněném v letech 1999 až 2000 v Brně Katedrou psychologie FSS MU za podpory British Know How Fund. Hlavním cílem projektu bylo zjistit současné vývojové zvláštnosti dětí mladšího školního věku ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, zvláště těch, jejichž mateřštinou není český jazyk a přispět tak k diskusi o vytváření odpovídajícího způsobu výchovně vzdělávací práce s těmito dětmi. Výzkum zahrnoval 370 žáků druhých tříd a o rok později stejných žáků ve třetích třídách dvanácti škol (z toho čtyř zvláštních) v centrální části Brna. Příspěvek shrnuje poznatky získané v první části našeho projektu. V ní jsme se pokusili výzkumně prostudovat prediktivní validitu různých indikátorů školního úspěchu na vzorku dětí druhých a (o rok později) třetích tříd základních a zvláštních škol, a to dětí pocházejících jak ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, tak z prostředí, které sociokulturně znevýhodněné není.
In English
This paper summarises the findings of the two-year longitudinal study done in 1999 and 2000 in Brno by the Department of Psychology, School of Social Studies Masaryk University supported by the British Know How Fund . Main goal of the project was to find the present developmental characteristics of socioculturally disadvantaged children at early school age especially of those whose mother language is not Czech and thus contribute to the discussion about the appropriate approach to educational work with these children. The study use a sample of 370 second-grade children who were also tested at their third grade. Children in our sample attend 12 schools (of which 4 are special schools) in the central part of Brno.
Links
MSM 142300001, plan (intention) |
|