A 2000

Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce

MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce

Name (in English)

ACADEMIC SUCCESS AT EARLY SCHOOL AGE - MEANS OF PREDICTION

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)

Edition

Brno, 2000

Publisher

FSS MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/00:00003034

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

longitudinal study; developmental characteristics; socioculturally disadvantaged; children; school success
Změněno: 29/5/2009 12:38, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Tento příspěvek shrnuje poznatky získané v průběhu dvouletého longitudinálního výzkumu uskutečněném v letech 1999 až 2000 v Brně Katedrou psychologie FSS MU za podpory British Know How Fund. Hlavním cílem projektu bylo zjistit současné vývojové zvláštnosti dětí mladšího školního věku ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, zvláště těch, jejichž mateřštinou není český jazyk a přispět tak k diskusi o vytváření odpovídajícího způsobu výchovně vzdělávací práce s těmito dětmi. Výzkum zahrnoval 370 žáků druhých tříd a o rok později stejných žáků ve třetích třídách dvanácti škol (z toho čtyř zvláštních) v centrální části Brna. Příspěvek shrnuje poznatky získané v první části našeho projektu. V ní jsme se pokusili výzkumně prostudovat prediktivní validitu různých indikátorů školního úspěchu na vzorku dětí druhých a (o rok později) třetích tříd základních a zvláštních škol, a to dětí pocházejících jak ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, tak z prostředí, které sociokulturně znevýhodněné není.

In English

This paper summarises the findings of the two-year longitudinal study done in 1999 and 2000 in Brno by the Department of Psychology, School of Social Studies Masaryk University supported by the British Know How Fund . Main goal of the project was to find the present developmental characteristics of socioculturally disadvantaged children at early school age especially of those whose mother language is not Czech and thus contribute to the discussion about the appropriate approach to educational work with these children. The study use a sample of 370 second-grade children who were also tested at their third grade. Children in our sample attend 12 schools (of which 4 are special schools) in the central part of Brno.

Links

MSM 142300001, plan (intention)
Name: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Acronym: MAMIET)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Etnicity, Minorities and Marginalisied groups in Czech Republic