MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEK. Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce (ACADEMIC SUCCESS AT EARLY SCHOOL AGE - MEANS OF PREDICTION). Brno: FSS MU, 2000.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Školní úspěšnost žáků mladšího školního věku - možnosti predikce
Name (in English) ACADEMIC SUCCESS AT EARLY SCHOOL AGE - MEANS OF PREDICTION
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic).
Edition Brno, 2000.
Publisher FSS MU
Other information
Original language Czech
Type of outcome Audiovisual works
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Mezinárodní konference Minority v pluralitní společnosti na přelomu tisíciletí
RIV identification code RIV/00216224:14230/00:00003034
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English longitudinal study; developmental characteristics; socioculturally disadvantaged; children; school success
Tags children, developmental characteristics, longitudinal study, school success, socioculturally disadvantaged
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 29/5/2009 12:38.
Abstract
Tento příspěvek shrnuje poznatky získané v průběhu dvouletého longitudinálního výzkumu uskutečněném v letech 1999 až 2000 v Brně Katedrou psychologie FSS MU za podpory British Know How Fund. Hlavním cílem projektu bylo zjistit současné vývojové zvláštnosti dětí mladšího školního věku ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, zvláště těch, jejichž mateřštinou není český jazyk a přispět tak k diskusi o vytváření odpovídajícího způsobu výchovně vzdělávací práce s těmito dětmi. Výzkum zahrnoval 370 žáků druhých tříd a o rok později stejných žáků ve třetích třídách dvanácti škol (z toho čtyř zvláštních) v centrální části Brna. Příspěvek shrnuje poznatky získané v první části našeho projektu. V ní jsme se pokusili výzkumně prostudovat prediktivní validitu různých indikátorů školního úspěchu na vzorku dětí druhých a (o rok později) třetích tříd základních a zvláštních škol, a to dětí pocházejících jak ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, tak z prostředí, které sociokulturně znevýhodněné není.
Abstract (in English)
This paper summarises the findings of the two-year longitudinal study done in 1999 and 2000 in Brno by the Department of Psychology, School of Social Studies Masaryk University supported by the British Know How Fund . Main goal of the project was to find the present developmental characteristics of socioculturally disadvantaged children at early school age especially of those whose mother language is not Czech and thus contribute to the discussion about the appropriate approach to educational work with these children. The study use a sample of 370 second-grade children who were also tested at their third grade. Children in our sample attend 12 schools (of which 4 are special schools) in the central part of Brno.
Links
MSM 142300001, plan (intention)Name: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Acronym: MAMIET)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Etnicity, Minorities and Marginalisied groups in Czech Republic
PrintDisplayed: 14/6/2024 11:16