J 2001

Hráči počítačových her a jejich vztahy s rodiči a přáteli

VACULÍK, Martin

Basic information

Original name

Hráči počítačových her a jejich vztahy s rodiči a přáteli

Name (in English)

Players of computer games and relationship with their parents and friends

Authors

VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha, Academia, 2001, 0009-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

obsah podléhá obchodnímu tajemství

References:

URL

Impact factor

Impact factor: 0.195

RIV identification code

RIV/00216224:14230/01:00004417

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

parents; peers; computer games; adolescence

Tags

adolescence, computer games, parents, peers

Tags

Reviewed
Změněno: 26/11/2006 21:44, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Cílem této studie byla explorace vztah&ů s rodiči a vrstevníky hráčů počítačových her. Výzkum byl proveden na souboru hráčů (N=76, věk 14-19), kteří splňovali dvě podmínky: a) čas věnovaný hraní počítačových her týdně (minimální počet hodin týdně - 7), b) délka zájmu o počítačové hry (minimální délka zájmu - 1 rok). Hráči počítačových her vnímají rodiče jako zdroj pomoci a podpory. Registrují projevy rodičovské lásky. V intimní oblasti se svým rodičům ppříliš nesvěřují. Se svými rodiči vstupují do konfliktů zřídka. Podstatnou složkou vztahů hráčů s vrstevníky jsou aktivity volného času. Přátelé jsou vnímáni jako zdroj opory a pomoci. Se svými pocity a tajemstvími se respondenti více svěřují přátelům než rodičům. Struktura vztahů s rodiči je tvořena třemi složkami - soudržnost, důvěrné přijetí, odmítání. Strukturu vztahů s přáteli také tři komponenty - podpora, přijetí, odstup.

In English

This study is focused on exploration of relationship of computer games players with their parents and friends. A total of 76 players (N=76, age 14-19) who were suitable for two criteria: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours a week), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year). Parents and friends are important source of help and support for players. They don't argue with parents very often. Leisure time activities are important part of relationship between players and their peers. Players confide with secrets and feelings to their friends more than parents. Factor analysis disclosed three components of relationship between players and parents - cohesion, acceptance, refusal, and three components of relationship between players and their friends - support, acceptance, distance.

Links

GA406/98/1007, research and development project
Name: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci
Displayed: 13/11/2024 22:03