D 2001

Úroveň koordinace - základní předpoklad pro utváření pohybových dovedností

NYKODÝM, Jiří and Vladislav MUŽÍK

Basic information

Original name

Úroveň koordinace - základní předpoklad pro utváření pohybových dovedností

Name (in English)

The Level of Neuro-Muscular Coordination - Basic Condition for the Development of Motor Skills

Authors

NYKODÝM, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic)

Edition

Brno, Role tělesné výchovy a sportu v transformujících se zemích středoevropského regionu, p. 63-65, 2001

Publisher

Pedagogická fakulta MU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Sport and leisure time activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14510/01:00021129

Organization unit

Faculty of Sports Studies

ISBN

80-210-2712-6

Keywords in English

Neuro-Muscular Coordination; Motor Skills
Změněno: 10/6/2009 11:32, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

Cílem této práce bylo rozšířit informace o výuce tělesné výchovy dětí mladšího školního věku, zejména vliv netradičních (experimentální, alternativní) pohybových aktivit na rozvoj koordinačních schopností. Tato práce dále zkoumá vliv těchto aktivit na proces motorického učení v bruslení. Podle současných teorií motorického učení jsou to zejména individuální předpoklady a úroveň koordinačních schopností, které hrají hlavní roli v procesu učení. Výzkum ukazuje, že netradiční (experimentální, alternativní) přípravné pohybové aktivity pomáhají zlepšit dětskou nervosvalovou koordinaci a zrychlit celý proces učení. Výsledkem těchto zjištění je doporučení, aby netradiční (experimentální, alternativní) pohybová cvičení byla zpracována do speciálního programu, který by byl zahrnut v tělesné výchově dětí mladšího školního věku. Tato pohybová cvičení jsou zaměřena na zlepšení koordinačních schopností., které by měly zlepšit a zrychlit proces motorického učení a zvládnutí různorodých pohybových dovedností.

In English

The main goal of this thesis is to enlarge the amount of information about physical education of younger school children: especially , about the influence which experimental motoric activities have on the development of pupils coordination skills. Furthermore, the thesis also explores the influence these activities impose on the motoric learning process. Particularly, this thesis deals with the process of learning of skating. According to contemporary theories of motoric learning, it is fair to say that it is individual's personal level of coordination skills that plays the crucial role in the learning process. The survey conducted for this thesis indicates that experimental preparatory movement activities help to improve pupils neuromuscular coordination and accelerate the whole learning process. As a result of these findings, it can be recommended that the experimental motoric preparatory exercises are made into a special motoric program which would be included in physical education of younger school children. These preparatory motoric exercises are aimed to improve coordination skills. This should accelerate and enhance the process of motoric learning and acquiring of various motoric skills.

Links

RS99003, research and development project
Name: Zdravotně orientovaná tělesná výchova pro 1. stupeň ZŠ II.
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Health oriented physical education for elementary schools