Detailed Information on Publication Record
2001
Úroveň koordinace - základní předpoklad pro utváření pohybových dovedností
NYKODÝM, Jiří and Vladislav MUŽÍKBasic information
Original name
Úroveň koordinace - základní předpoklad pro utváření pohybových dovedností
Name (in English)
The Level of Neuro-Muscular Coordination - Basic Condition for the Development of Motor Skills
Authors
NYKODÝM, Jiří (203 Czech Republic, guarantor) and Vladislav MUŽÍK (203 Czech Republic)
Edition
Brno, Role tělesné výchovy a sportu v transformujících se zemích středoevropského regionu, p. 63-65, 2001
Publisher
Pedagogická fakulta MU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Sport and leisure time activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14510/01:00021129
Organization unit
Faculty of Sports Studies
ISBN
80-210-2712-6
Keywords in English
Neuro-Muscular Coordination; Motor Skills
Změněno: 10/6/2009 11:32, Dana Nesnídalová
V originále
Cílem této práce bylo rozšířit informace o výuce tělesné výchovy dětí mladšího školního věku, zejména vliv netradičních (experimentální, alternativní) pohybových aktivit na rozvoj koordinačních schopností. Tato práce dále zkoumá vliv těchto aktivit na proces motorického učení v bruslení. Podle současných teorií motorického učení jsou to zejména individuální předpoklady a úroveň koordinačních schopností, které hrají hlavní roli v procesu učení. Výzkum ukazuje, že netradiční (experimentální, alternativní) přípravné pohybové aktivity pomáhají zlepšit dětskou nervosvalovou koordinaci a zrychlit celý proces učení. Výsledkem těchto zjištění je doporučení, aby netradiční (experimentální, alternativní) pohybová cvičení byla zpracována do speciálního programu, který by byl zahrnut v tělesné výchově dětí mladšího školního věku. Tato pohybová cvičení jsou zaměřena na zlepšení koordinačních schopností., které by měly zlepšit a zrychlit proces motorického učení a zvládnutí různorodých pohybových dovedností.
In English
The main goal of this thesis is to enlarge the amount of information about physical education of younger school children: especially , about the influence which experimental motoric activities have on the development of pupils coordination skills. Furthermore, the thesis also explores the influence these activities impose on the motoric learning process. Particularly, this thesis deals with the process of learning of skating. According to contemporary theories of motoric learning, it is fair to say that it is individual's personal level of coordination skills that plays the crucial role in the learning process. The survey conducted for this thesis indicates that experimental preparatory movement activities help to improve pupils neuromuscular coordination and accelerate the whole learning process. As a result of these findings, it can be recommended that the experimental motoric preparatory exercises are made into a special motoric program which would be included in physical education of younger school children. These preparatory motoric exercises are aimed to improve coordination skills. This should accelerate and enhance the process of motoric learning and acquiring of various motoric skills.
Links
RS99003, research and development project |
|