D 2001

Utváení vztahu dtí k životnímu prostedí.

HORKÁ, Hana

Basic information

Original name

Utváení vztahu dtí k životnímu prostedí.

Name (in English)

Create relation of pupils to environment

Authors

HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

prvé. Bratislava, Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. V.roník. p. 67-71, 2001

Publisher

IUVENTA Bratislava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/01:00019673

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

80-88893-63-1

Keywords in English

relation of pupils to environment; competences evaluative; ecosocial;relation to the environment;environmental education
Změněno: 28/12/2006 13:34, doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.

Abstract

V originále

Sta se zabývá zpsobilostí uitele pro utváení vztahu žák k životnímu prostedí se zvláštním zetelem ke kompetenci hodnotové - ekosociální životn-orientaní. Za dležitý pedpoklad výchovy k hodnotám, spjatých s trvale udržitelným rozvojem, je považováno dodržování základních etických kritérií, jejichž cílem je zlepšit vztahy lovka k životnímu prostedí. Autorka upozoruje na možnosti utváení hodnotové kompetence uitele, která se promítá v systematickém, postupném a citlivém ovlivování vztahu žák k životnímu prostedí.

In English

The aim of the article is to determine the skills/capabilities of the teacher to create relation of pupils/students to environment with a special focus on following competences: evaluative, ecosocial and life style oriented. The most important presumption of education devoted to sustained development is compliance to fundamental ethical criteria, which improve human relation to the environment. Author describes possible ways to form the evaluative, competence of the teacher, which are reflected by systematic and sensitive influence on the students relation to the environment.

Links

GA406/98/1375, research and development project
Name: Nové přístupy k diagnostice pedagogických dovedností a intervenční zásahy do jejich struktury
Investor: Czech Science Foundation, The new approaches to the diagnostics of the pedagogical skills and guide-interference on their structure