HORKÁ, Hana. Utváení vztahu dtí k životnímu prostedí. (Create relation of pupils to environment). In Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. V.roník. prvé. Bratislava: IUVENTA Bratislava, 2001, p. 67-71. ISBN 80-88893-63-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Utváení vztahu dtí k životnímu prostedí.
Name (in English) Create relation of pupils to environment
Authors HORKÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor).
Edition prvé. Bratislava, Cesty demokracie vo výchove a vzdelávaní. V.roník. p. 67-71, 2001.
Publisher IUVENTA Bratislava
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14410/01:00019673
Organization unit Faculty of Education
ISBN 80-88893-63-1
Keywords in English relation of pupils to environment; competences evaluative; ecosocial;relation to the environment;environmental education
Tags competences evaluative, ecosocial, environmental education, relation to the environment
Changed by Changed by: doc. PaedDr. Hana Horká, CSc., učo 2749. Changed: 28/12/2006 13:34.
Abstract
Sta se zabývá zpsobilostí uitele pro utváení vztahu žák k životnímu prostedí se zvláštním zetelem ke kompetenci hodnotové - ekosociální životn-orientaní. Za dležitý pedpoklad výchovy k hodnotám, spjatých s trvale udržitelným rozvojem, je považováno dodržování základních etických kritérií, jejichž cílem je zlepšit vztahy lovka k životnímu prostedí. Autorka upozoruje na možnosti utváení hodnotové kompetence uitele, která se promítá v systematickém, postupném a citlivém ovlivování vztahu žák k životnímu prostedí.
Abstract (in English)
The aim of the article is to determine the skills/capabilities of the teacher to create relation of pupils/students to environment with a special focus on following competences: evaluative, ecosocial and life style oriented. The most important presumption of education devoted to sustained development is compliance to fundamental ethical criteria, which improve human relation to the environment. Author describes possible ways to form the evaluative, competence of the teacher, which are reflected by systematic and sensitive influence on the students relation to the environment.
Links
GA406/98/1375, research and development projectName: Nové přístupy k diagnostice pedagogických dovedností a intervenční zásahy do jejich struktury
Investor: Czech Science Foundation, The new approaches to the diagnostics of the pedagogical skills and guide-interference on their structure
PrintDisplayed: 24/8/2024 15:11