STRÁNSKÁ, Zdenka and Helena BLAŽKOVÁ. Motivace žáků k učení (Pupils`| Motivation for Learning). In Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2001, p. 7-25. ISBN 80-210-2588-3.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivace žáků k učení
Name in Czech Motivace žáků k učení
Name (in English) Pupils`| Motivation for Learning
Authors STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Czech Republic, guarantor) and Helena BLAŽKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, p. 7-25, 2001.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/01:00030440
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-210-2588-3
Keywords in English level and structure of pupils` motivation for learning; affective; effective and cognitive motivations
Tags affective, effective and cognitive motivations
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 20/6/2007 17:47.
Abstract
V našem sdělení prezentujeme výsledky výzkumu, jehož cílem bylo nejen přispět k hlubšímu poznání úrovně a struktury motivace žáků druhého stupně základních škol a studentů gymnázií k učení z jejich vlastního pohledu (tedy zjistit, jak žáci sami vnímají své pohnutky k učení), ale současně také ověřit a srovnat námi získané výsledky s výsledky dříve realizovaných výzkumů v této oblasti. Zjišťovali jsme, jaká je úroveň motivace žáků k učení v závislosti na jejich věku, pohlaví a vzdělání jejich rodičů. Dále jsme se zaměřili na analýzu struktury motivace (podíl afektivní, efektivní a kognitivní motivace) žáků k učení v závislosti na jejich věku a pohlaví.
Abstract (in English)
In this report we are presenting the results of a study the aim of which was not only to contribute to deeper knowlege of the level and structure of pupils` motivation for learning at secondary school in their own view (that is to say, how pupils themselves perceive their motives for learning), but also to compare our results with those reached in research that was carried out before. We observed what the level of pupils` motivation for learning is like in dependence on their age, sex and parents` education. We also aimed at an analysis of the structure of pupils` motivation for leaning (the ratio of their affective, effective and cognitive motivations) in dependence on their age nad sex.
PrintDisplayed: 4/5/2024 17:45