LUKÁŠOVÁ, Růžena and Tomáš URBÁNEK. Image firmy: současné přístupy (Corporate image: contemporary approaches). Zprávy - Psychologický ústav AV ČR. Brno: Psychologický ústav AV ČR, 2000, vol. 6, No 3, p. 1-12. ISSN 1211-8818.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Image firmy: současné přístupy
Name (in English) Corporate image: contemporary approaches
Authors LUKÁŠOVÁ, Růžena and Tomáš URBÁNEK.
Edition Zprávy - Psychologický ústav AV ČR, Brno, Psychologický ústav AV ČR, 2000, 1211-8818.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/00:00005136
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English image; corporate image; consumer behavior; customer loyalty
Tags consumer behavior, corporate image, customer loyalty, image
Changed by Changed by: prof. PhDr. Tomáš Urbánek, Ph.D., učo 18094. Changed: 20/12/2001 13:56.
Abstract
Příspěvek uvádí současné definice pojmu image v marketingové psychologii, které se shodují v tom, že jde o obraz ve vědomí spotřebitelů, který ovlivňuje přednákupní i ponákupní fázi spotřebitelského chování. Výzkumy image jsou orientovány především na zjišťování role image ve vztahu k dalším faktorům ovlivňujícím obě tyto fáze spotřebitelského chování, protože poznání vzájemných souvislostí je důležité pro tvorbu a implementaci efektivních marketingových strategií. Výzkum těchto souvislostí však naráží na nedostatečně "hluboké" teoretické a metodologické uchopení image v rámci současných psychologických přístupů. Možnými zdroji, které by tuto oblast jistě obohatily, by mohla být témata řešená v současné kognitivní psychologii.
Abstract (in English)
The paper looks into the question of current definitions of the term "corporate image" in marketing psychology. The definitions all agree in that it is an image in the consumers' mind that influences their pre-purchase as well as the post-purchase behaviour. Research into image focuses primarily on its role in relation to other factors impacting the above two phases of consumer behaviour, because good understanding of mutual relationships is important for the development and implementation of efficient marketing strategies. The research into such relationships, however, has been hampered by insufficiently "deep" theoretical and methodological grasp of image in contemporary psychological approaches. Topics dealt with by contemporary cognitive psychology might be possible sources of enrichment for this area.
Links
AV0Z7025918, plan (intention)Name: Základní výzkum v oblasti psychologie na mezioborovém základě, zejména v psychologii osobnosti, obecné psychologii a psychologii zdraví
GA406/00/0505, research and development projectName: Image firmy jako obraz ve vědomí jednotlivce
PrintDisplayed: 26/4/2024 21:40