J 2001

Temperament a výchova

LACINOVÁ, Lenka, Eva PAVLÍKOVÁ a Jan ŠIRŮČEK

Základní údaje

Originální název

Temperament a výchova

Název anglicky

Temperament and child-rearing

Autoři

LACINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant), Eva PAVLÍKOVÁ (203 Česká republika) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika)

Vydání

Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii, Praha, Portál, 2001, 1211-5886

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/01:00005775

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

temperament; child-rearing practices; mother; pregnancy; newborn; toddler

Štítky

child-rearing practices, mother, Newborn, pregnancy, temperament, toddler
Změněno: 25. 5. 2007 17:16, Mgr. Eva Pavlíková

Anotace

ORIG EN

V originále

Příspěvek shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Soustředili jsme se na vztah těchto matčiných postojů s temperamentem dítěte.Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu.

Anglicky

Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Zobrazeno: 10. 11. 2024 08:10