Detailed Information on Publication Record
2001
Temperament a výchova
LACINOVÁ, Lenka, Eva PAVLÍKOVÁ and Jan ŠIRŮČEKBasic information
Original name
Temperament a výchova
Name (in English)
Temperament and child-rearing
Authors
LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor), Eva PAVLÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jan ŠIRŮČEK (203 Czech Republic)
Edition
Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii, Praha, Portál, 2001, 1211-5886
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/01:00005775
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
temperament; child-rearing practices; mother; pregnancy; newborn; toddler
Změněno: 25/5/2007 17:16, Mgr. Eva Pavlíková
V originále
Příspěvek shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Soustředili jsme se na vztah těchto matčiných postojů s temperamentem dítěte.Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu.
In English
Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.
Links
LN00A023, research and development project |
|