LACINOVÁ, Lenka, Eva PAVLÍKOVÁ and Jan ŠIRŮČEK. Temperament a výchova (Temperament and child-rearing). Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii. Praha: Portál, 2001, vol. 7, No 6, p. 20-21. ISSN 1211-5886.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Temperament a výchova
Name (in English) Temperament and child-rearing
Authors LACINOVÁ, Lenka (203 Czech Republic, guarantor), Eva PAVLÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jan ŠIRŮČEK (203 Czech Republic).
Edition Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii, Praha, Portál, 2001, 1211-5886.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/01:00005775
Organization unit Faculty of Social Studies
Keywords in English temperament; child-rearing practices; mother; pregnancy; newborn; toddler
Tags child-rearing practices, mother, Newborn, pregnancy, temperament, toddler
Changed by Changed by: Mgr. Eva Pavlíková, učo 1772. Changed: 25/5/2007 17:16.
Abstract
Příspěvek shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Soustředili jsme se na vztah těchto matčiných postojů s temperamentem dítěte.Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu.
Abstract (in English)
Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 21/7/2024 10:21