J 2002

Kultura školy jako předmět výzkumu

POL, Milan, Lenka HLOUŠKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Eva VÁCLAVÍKOVÁ, Jiří ZOUNEK et. al.

Basic information

Original name

Kultura školy jako předmět výzkumu

Name (in English)

Culture of the school as a subject of research

Authors

POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Eva VÁCLAVÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic)

Edition

Studia Paedagogica, Sborník Filozofické fakulty brněnské univerzity, Brno, Masarykova univerzita, 2002, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/02:00006303

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

culture; school; research

Tags

culture, research, school
Změněno: 16/11/2007 15:56, Mgr. Jitka Vidláková, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Text se vyrovnává s realizovanými výzkumy kultury školy. Výzkumníci mají různá východiska, způsoby uchopení i závěry. Text poukazuje na jeden významný závěr vyplývající ze studia rozdílných příkladů, totiž že kultura školy není zpravidla zkoumána sama kvůli sobě, ale v jiných souvislostech definovaných výzkumníkem: ve vztahu ke kvalitě a posouzení výkonnosti školy, kvalitě výukového procesu nebo k posouzení rozvojového potenciálu.

In English

Though it is laborious to examine the culture of the school, researchers have been endeavouring to empirically apprehend it since the 1960`s. A variety of research jobs have been carried out, of various starting points, ways of materialization, and conclusions. The presented text indicates a way of classifying these studies according to the purposes they had been assigned. Though the list of examples is not entirely complete nor is the classification definite, a conclusion is clear and evident: in most cases, the culture of the school is not examined in order to grasp this culture itself. Much more often, the culture of the school is examined as a starting point, a pre-condition, or a tool to explore another object of the researcher`s interest outside the culture itself, such as the quality and judgement of the school`s performance, the quality of the learning process, or the school`s development potential.

Links

GA406/01/1078, research and development project
Name: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development
Displayed: 7/11/2024 09:30