RACLAVSKÝ, Jiří. Denotace a reference v hudbě (Denotation and Reference in Music). Organon F. Bratislava: Filozofický ústav SAV, 2000, vol. 6, Príloha, p. 93-100. ISSN 1335-0668.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Denotace a reference v hudbě
Name in Czech Denotace a reference v hudbě
Name (in English) Denotation and Reference in Music
Authors RACLAVSKÝ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2000, 1335-0668.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/00:00011307
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English denotation; reference; logical semantics; musical score; musical work; semiotics
Tags denotation, logical semantics, musical score, musical work, reference, semiotics
Changed by Changed by: prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D., učo 7593. Changed: 25/6/2009 12:55.
Abstract
Analogicky k Bolzanově teorii věty o sobě či Peirceho distinkci type/token, odlišuji provedení hudební kompozice (díla), zápis (noty) hudební kompozice a představu hudební kompozice. Co je společné, je hudební kompozice (dílo) jako tajkové. Kompozice je abstraktní objekt (všechny skladby jsou dány a priori, skladatel je jen zapisuje do not). Notový zápis (či grafy kompozice) jsou jedinými výrazy cv logickém slova smyslu. Kompozice je to, co nějaké noty-partitura (či graf záznamu provedení kompozice) vyjadřují. Notový zápis (či graf) denotuje kompozici; notový zápis referuje ke konkrétním provedením. Avšak konkrétní provedení (pouhé zvuky, určité tóny) nemají ani denotaci, ani referenci.
Abstract (in English)
Analogously to Bolzanos theory of sentence as such (Satz an sich), or Peirces type/token distinction, there is performance of musical composition, notation of musical composition and imagination of musical composition. What is common, is musical work (composition) as such; composition is an abstract object. All compositions are given a priori (they do not arise or disappear), composer only writes down the score of imagined composition. Scores (or graphs of composition) are the only expressions (in the logical meaning of this word). Composition is something what some score (or graph which arose after some performance) expresses. In the case of music, the score (or graph) denotes the composition as such; the score via the composition as such refers to a concrete performance. On the other hand, the concrete performance (mere sounds, concrete tones) has no denotation or reference.
PrintDisplayed: 4/7/2024 18:43