J 2000

Denotace a reference v hudbě

RACLAVSKÝ, Jiří

Basic information

Original name

Denotace a reference v hudbě

Name in Czech

Denotace a reference v hudbě

Name (in English)

Denotation and Reference in Music

Authors

RACLAVSKÝ, Jiří (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Organon F, Bratislava, Filozofický ústav SAV, 2000, 1335-0668

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/00:00011307

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

denotation; reference; logical semantics; musical score; musical work; semiotics
Změněno: 25/6/2009 12:55, prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.

Abstract

V originále

Analogicky k Bolzanově teorii věty o sobě či Peirceho distinkci type/token, odlišuji provedení hudební kompozice (díla), zápis (noty) hudební kompozice a představu hudební kompozice. Co je společné, je hudební kompozice (dílo) jako tajkové. Kompozice je abstraktní objekt (všechny skladby jsou dány a priori, skladatel je jen zapisuje do not). Notový zápis (či grafy kompozice) jsou jedinými výrazy cv logickém slova smyslu. Kompozice je to, co nějaké noty-partitura (či graf záznamu provedení kompozice) vyjadřují. Notový zápis (či graf) denotuje kompozici; notový zápis referuje ke konkrétním provedením. Avšak konkrétní provedení (pouhé zvuky, určité tóny) nemají ani denotaci, ani referenci.

In English

Analogously to Bolzanos theory of sentence as such (Satz an sich), or Peirces type/token distinction, there is performance of musical composition, notation of musical composition and imagination of musical composition. What is common, is musical work (composition) as such; composition is an abstract object. All compositions are given a priori (they do not arise or disappear), composer only writes down the score of imagined composition. Scores (or graphs of composition) are the only expressions (in the logical meaning of this word). Composition is something what some score (or graph which arose after some performance) expresses. In the case of music, the score (or graph) denotes the composition as such; the score via the composition as such refers to a concrete performance. On the other hand, the concrete performance (mere sounds, concrete tones) has no denotation or reference.