V originále
Příspěvek shrnuje dosavadní zjištění získaná v rozhovoru s jedenáctiletými dětmi v rámci mezinárodního longitudinálního výzkumu ELSPAC (Europian Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Tento projekt probíhá souběžně na brněnských pracovištích Centrum výzkumu vývoje osobnosti a etnicity (psychologická část) a Ústav preventivní a sociální pediatrie (pediatrická část). Hlavním námětem tohoto "obrazu" je zmapování oblasti školní problematiky (motivace školní docházky, preference jednotlivých předmětů, sociální pozice dítěte ve třídě, hodnocení učitele očima dítěte). Dalším pilířem je oblast zájmů a trávení volného času-z pohledu jedenáctiletého městského dítěte.
In English
The paper summarises the preliminary findings from the analysis of interviews with 11-year old child that took place as a part of the ELSPAC (European Longitudinal Study of Pregnancy And Childhood). This project runs at two Brno-based institutions-The Research Centre for Personality and Ethnicity Development (the psychological part) and The Department of Social Medicine and Health Care Administration (the paediatric part). Our main objective here was to map the school-related issues (school attendance motivation, subject preference, social position in class, child's evaluation of teachers). We took a look at the child's interests, free time spending preferences of an 11-year old city child.