Detailed Information on Publication Record
2002
Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek
PAVLÍKOVÁ, Eva, Lenka LACINOVÁ and Jan ŠIRŮČEKBasic information
Original name
Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek
Name (in English)
Relations between little child temperament and mothers childrearing practices
Authors
PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor), Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic) and Jan ŠIRŮČEK (203 Czech Republic)
Edition
Vydání první. Brno, Utváření a vývoj osobnosti (Psychologické, sociální a pedagogické aspekty), p. 55-73, Psychologie, 1, 2002
Publisher
Barrister&Principal-studio
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/02:00006740
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-85947-83-8
Keywords in English
child; toddler; temperament; mother; childrearing practices
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 17/6/2009 09:23, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
V originále
Kapitola shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu. Kapitola obsahuje též shrnutí dosavadních teorií temperamentu a návrh nového modelu, jehož metaforickým ztvárněním je Aesculus Hippocastanum L.
In English
Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.
Links
LN00A023, research and development project |
|