C 2002

Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek

PAVLÍKOVÁ, Eva, Lenka LACINOVÁ and Jan ŠIRŮČEK

Basic information

Original name

Temperament kojence a batolete ve vztahu k utváření výchovných postojů u matek

Name (in English)

Relations between little child temperament and mothers childrearing practices

Authors

PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor), Lenka LACINOVÁ (203 Czech Republic) and Jan ŠIRŮČEK (203 Czech Republic)

Edition

Vydání první. Brno, Utváření a vývoj osobnosti (Psychologické, sociální a pedagogické aspekty), p. 55-73, Psychologie, 1, 2002

Publisher

Barrister&Principal-studio

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/02:00006740

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-85947-83-8

Keywords in English

child; toddler; temperament; mother; childrearing practices

Tags

Reviewed
Změněno: 17/6/2009 09:23, doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Abstract

V originále

Kapitola shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu. Kapitola obsahuje též shrnutí dosavadních teorií temperamentu a návrh nového modelu, jehož metaforickým ztvárněním je Aesculus Hippocastanum L.

In English

Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts