A 2002

Dosavadní průběh longitudinální výzkumu raného vývoje

PAVLÍKOVÁ, Eva

Basic information

Original name

Dosavadní průběh longitudinální výzkumu raného vývoje

Name (in English)

The current state of the Early Development Longitudinal Study

Authors

PAVLÍKOVÁ, Eva (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Medlov, 2002

Publisher

Sympozium "Mládež, děti a rodina v období transformace", 19.-21.9.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/02:00006753

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

newborn; suckling; toddler; motor development; mental development; behaviour; motherhood; postpartum adaptation; BSID II.
Změněno: 28/5/2003 15:45, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Abstract

V originále

Prezentace informuje o průběhu longitudinálním výzkumu malých dětí a jejich rodičů. Projekt byl zahájen v zimě roku 2000. Cílem je sledovat průběh vývoje dítěte v raných obdobích života - období novorozenecké, kojenecké a batolecí. Zaměřili jsme na následující charakteristiky - senzomotorický vývoj, vývoj mentálních schopností a emoční vývoj s přihlédnutím ke kvalitě vazby v rámci dyády matka-dítě a vývoji výchovných postojů rodičů. Výzkumu se doposud zúčastnilo zhruba 60 rodin, většina opakovaně. Výše uvedené charakteristiky sledujeme za použití následujících postupů a metod: pozorování, polostrukturovaný rozhovor, standardizované psychologické škály a dotazníky (Carrey - CITQ, Edinburgská škála postnatální deprese, Dotazník pocitů matky po porodu, Bayleyová - BSID II, Kentská posuzovací škála.).

In English

The poster presents the current state of a longitudinal study of infants and their parents. The project started in winter 2000. Our goal is to observe the development of children in the early stages - newborn, suckling, toddler. The focus is on the following areas: perceptual and motor development, the development of mental abilities, emotional development, the quality of attachment and the development of parent's educational attitudes. Up until now, about 60 families have joined the project. The following methods are used: observation, semi-structured interviews, standardised psychological scales and questionnaires (Carey - CITQ, Bayley - BSID II, Kent observational scale, Mother's post-natal feelings questionnaire).

Links

MSM 142300002, plan (intention)
Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition