Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@inbook{407144, author = {Katrňák, Tomáš}, address = {Plaňava, Ivo; Milan Pilát (Ed.), Brno}, booktitle = {Děti, mládež a rodiny v období transformace}, keywords = {reproduction; working class family; educational strategies}, language = {cze}, location = {Plaňava, Ivo; Milan Pilát (Ed.), Brno}, isbn = {80-86598-36-5}, pages = {25-52}, publisher = {Barrister&Principal}, title = {Předurčeni k manuální práci}, year = {2002} }
TY - CHAP ID - 407144 AU - Katrňák, Tomáš PY - 2002 TI - Předurčeni k manuální práci VL - neuveden PB - Barrister&Principal CY - Plaňava, Ivo; Milan Pilát (Ed.), Brno SN - 8086598365 KW - reproduction KW - working class family KW - educational strategies N2 - Práce se zabývá kulturní reprodukcí společnosti. Toto téma je empiricky uchopeno na příkladu vzdělanostní reprodukce dělníků v české populaci. Srovnávací skupinou k dělníkům jsou vysokoškoláci. Nejdříve je zkoumána velikost ekonomického a kulturního kapitálu dělnické a vysokoškolsky vzdělané rodiny a pak jsou analyzovány hodnoty, postoje a chování vzhledem ke škole a vzdělání, které jsou pro dělníky a vysokoškoláky charakteristické. Výzkumná otázka zní: jak a proč se z dětí dělníků stávají zase dělníci? Na pokladě 12 kvalitativních rozhovorů s dělníky a 5 rozhovorů s vysokoškoláky na otázku jak autor odpovídá konceptem volný vztah, jež je typický pro postoj dělníků ke škole a konceptem soudržný vztah, který je charakteristický pro postoj vysokoškoláků ke škole. Na otázku proč autor odpovídá pomocí rozdílných životních strategií dělníků a vysokoškoláků. U těch prvních je to materiální strategie. Pro tuto strategii je charakteristická orientace na manuální práci a ekonomickým příjem, na hmotnou stránku života. U těch druhých je to statusová strategie, pro níž je charakteristická orientace na vzdělání a status, na sociální stránku života. ER -
KATRŇÁK, Tomáš. Předurčeni k manuální práci (Manual work by design). In \textit{Děti, mládež a rodiny v období transformace}. Plaňava, Ivo; Milan Pilát (Ed.), Brno: Barrister\&{}Principal, 2002, p.~25-52. ISBN~80-86598-36-5.
|