J 2002

Analýza ukazatelů úrovně pojistného trhu v České republice

ČEJKOVÁ, Viktória and Eva VÁVROVÁ

Basic information

Original name

Analýza ukazatelů úrovně pojistného trhu v České republice

Name (in English)

An Analysis of indicators of the insurance market in the Czech Republic

Authors

ČEJKOVÁ, Viktória and Eva VÁVROVÁ

Edition

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, Brno, MZLU v Brně, 2002, 1211-8516

Other information

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Economics and Administration

Keywords in English

insurance market cover; commercial insurance company; indicator; insurance premium prescribed; loss experience; life insurance; non life insurance
Změněno: 17/12/2002 11:05, prof. Ing. Viktória Čejková, Ph.D.

Abstract

V originále

Význam, rozsah a úroveň pojistného trhu je možné dokumentovat ukazateli, které budeme analyzovat v našem příspěvku. Patří k nim i počet komerčních pojišťoven, které poskytují pojistnou ochranu a vykonávají další úkoly. V České republice v roce 2001 působilo 43 komerčních pojišťoven, které nabízely a prodávaly klientům více než 250 pojistných produktů. Předepsané pojistné těchto pojišťoven představovalo koncem roku 2001 částku více než 79,2 mld. Kč. Z toho pojistné v neživotním pojištění více než 50,8 mld. Kč (tj. 64,2 %) a v životním pojištění více než 28,3 mld. Kč (35,8 %). Pojistný vztah mezi klienty a pojišťovnami mívá převážně dlouhodobý charakter a tato skutečnost vytváří zvláštní podmínky pro fungování pojistného trhu a jeho vazeb na finanční trh. Pojišťovnictví má specifická pravidla a podmínky, čímž se značně liší od jiných odvětví, resp. oborů tržní ekonomiky.

In English

The volume of insurance premium prescribed has been growing and reached a real positive gain - the increase reached a nominal rate of increase amounting to 11 % in the year 2000 and even 14 % in the past year 2001. The table overviews are based on data provided by the Czech Insurance Companies Association (ČAP) for every year and they reflect development in its 34 member commercial insurance companies. The ČAP insurance companies cover approx. 99 % of the whole insurance market. The market is divided into 2 main insurance branches - life insurance and non life insurance.