J 2002

Možnosti vzájemné podpory a spolupráce školy a rodiny

RABUŠICOVÁ, Milada and Vlastimil ČIHÁČEK

Basic information

Original name

Možnosti vzájemné podpory a spolupráce školy a rodiny

Name in Czech

Možnosti vzájemné podpory a spolupráce školy a rodiny

Name (in English)

Scope for support and co-operation of schools and parents

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Vlastimil ČIHÁČEK (203 Czech Republic)

Edition

tudia Paedagogica, Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, U7, Brno, Masarykova univerzita, 2002, 1211-6971

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/02:00007086

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Parents; school and the family; co-operation; mutual support

Tags

Reviewed
Změněno: 21/6/2007 15:59, prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.

Abstract

V originále

Článek představuje čtyři příklady organizování vztahů, spolupráce a vzájemné podpory mezi školou a rodinami žáků/studentů. Jedná se o portréty projektů realizovaných v Německu, Spojených státech amerických a ve Velké Británii a autoři se je snaží zaznamenat v kontextu tamní situace a také vztáhnout k současným podmínkám českých škol.

In English

The article presents four examples of organising the relations between schools and families in view of their co-operation and mutual support. Four projects are portrayed: the German All-day school; the American Partnership of the school, the family and the community; the School family, carried out in the German lands of Baden-Württemberg, Bavaria, and Hessen; and the British Agreements of parents and the school. The projects vary greatly in their timings and places, starting points, and spans. The writers have struggled to present the selected models comprehensively, with regard to the national contexts, discussing them in the framework of the actual situation in the Czech Republic and mentioning the debates they incited. None of these models, however, can be regarded as the only possible or correct one, all four having their pros and cons.

Links

GA406/01/1077, research and development project
Name: Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy
Investor: Czech Science Foundation, The Role of Parents as Educational and Social Partners of the Scholl