Detailed Information on Publication Record
2002
Metodologické aspekty počítačové administrace psychodiagnostických metod
KVĚTON, Petr and Helena KLIMUSOVÁBasic information
Original name
Metodologické aspekty počítačové administrace psychodiagnostických metod
Name (in English)
Methodological aspects of the computer administered psychological assessement methods
Authors
KVĚTON, Petr (203 Czech Republic, guarantor) and Helena KLIMUSOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Československá psychologie, Praha, AV ČR, 2002, 0009-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impact factor
Impact factor: 0.190
RIV identification code
RIV/00216224:14230/02:00007103
Organization unit
Faculty of Social Studies
Keywords in English
computer-based assessment; equivalency; computer anxiety; adaptive testing; Internet
Změněno: 26/5/2003 10:11, doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D.
V originále
Počítačová administrace nachází mnohá uplatnění v moderní psychodiagnostice. Jsou vyvíjeny komputerizované verze klasických psychodiagnostických metod, počítačová interview, počítačové adaptivní testy, a v poslední době i Internetově orientované testování. Charakter počítačové administrace, co se týče kvality zpracování designu testu, v mnoha případech ovlivňuje výkon osoby v testové situaci. Míra ovlivnění se mění dle typu testu. Nejvíce jsou ohroženy výkonové testy s rychlostní složkou, a také testy s vizuálně komplikovanými stimuly, které jsou náročné na percepci. Méně jsou ovlivněny dotazníkové metody. Subjektivně působícím faktorem v situaci počítačové administrace je počítačová anxieta.
In English
Today's psychodiagnostics has variety of usage for computer-based tests. Computerized versions of conventional paper-pencil tests, computer-based interview, computer adaptive tests and lately also Internet-oriented testing are being developed. Computer-based test administration and the quality of test design often affect performance of a test-taker. The level of influence depends on a test type; speeded clerical tests and tests containing visually complicated stimuli are affected to a large extent. Questionnaire-like tests are affected much less. The factor of computer anxiety is mentioned to subjectively influence persons in computer-based test situation.
Links
GA406/99/1052, research and development project |
|