D 2002

Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road')

ČERMÁK, Ivo

Basic information

Original name

Myslet narativně (kvalitativní výzkum 'on the road')

Name (in English)

Thinking narrativelly: qualitative research 'on the road'

Authors

ČERMÁK, Ivo (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, p. 11-25, 15 pp. 2002

Publisher

Psychologický ústav AV ČR, Nakladatelství Albert

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/02:00007552

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-86620-03-4

Keywords in English

narrative research; narrative identity; story as a research tool; narrative knowing; narrative psychology
Změněno: 26/5/2003 09:58, prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Abstract

V originále

V článku je stručně vymezen kvalitativní výzkum a role narativity v něm. Narativní výzkum opouští mimo jiné kánony reprezentativnosti, metody, expertního postavení výzkumníka, validita je nahrazována konceptem důvěryhodnosti zjištění, důraz je kladen na sdílení, participativně dialogickou interpretaci a rekonstrukci významu. Příběh je chápán jako východisko i cíl narativního výzkumu. Příběhy jsou interpretacemi života a jedinec se v nich stává narativní autobiografickou jednotkou. Příběh slouží jako nástroj její konstrukce i poznávání a z tohoto hlediska může být nazírána jako narativní identita. Cílem narativního výzkumu je konstrukce dobrého příběhu, což nemusí být vždy v rozporu s cílem hledat pravdu. Narativní výzkum je cestou k narativnímu vědění. Permanentní komunikace s různými verzemi poznávání je základním principem narativní metodologie a ochranou před zkostnatěním.

In English

The role of narrativity in the process of qualitative research is briefly described in the paper. In narrative research, methodological canons of representativness, method, and expert position in research are abandoned, validity is replaced by concept of finding trustworthiness, and sharing, participative-dialogical interpretation and meaning re-construction are emphasized. The story is considered a basis and also an object of narrative research. Stories are interpretations of life and an individual became an autobiographic narrativity. Story is a tool of identity construction and also reflection and can be labelled as a narrative identity. The aim of narrative research lies in good-story construction, which has not to be contradictory to the searching of truth. Narrative research is a way toward narrative knowing. Continuous communication with different versions of human research is a basic principle of narrative methodology and protection against rigidity.