V originále
Základním předpokladem pro rozhodování občana o svém zdraví a zdravotní péči je přístup k aktuálním a srozumitelným informacím o dostupnosti a kvalitě zdravotnických služeb. Předpokládalo se, že zveřejňování údajů o činnosti a kvalitě poskytovatelů zdravotnických služeb bude sloužit k posílení veřejné kontroly (accountability) poskytovatelů ze strany občana, jako informační podpora spotřebitele při výběru zdravotnických služeb a jako součást strategie zlepšování kvality. Ze zkušeností i výzkumu v USA, kde se informace zveřejňují již více než deset let, vyplývá, že spolurozhodování není možno plně uplatnit, pokud při výběru informací budeme vycházet z toho, co je dostupné a co je považováno za důležité z hlediska zdravotnických profesionálů. Další výzkum je třeba zaměřit na to, co občané v podmínkách našeho zdravotnictví od zveřejňování očekávají a jaké informace považují za srozumitelné a užitečné.
In English
The basic premise of citizens' participation in the decision making regarding their health and health care requires a comprehensive, accurate and timely information on health services performance and quality. The public disclosure of information on quality has arisen an interest in many countries as a strategy to facilitate public accountability of health providers, to support consumers' choice of health services and to promote quality improvement. The US experience and evidence based on the releasing data for more than a decade suggests that despite the expectations the impact on the decision making of the consumers has been relatively small, partly due to the fact, that information has been focused on what was readily available and perceived to be important by the medical professionals. Further research is necessary to find out what information citizens are expecting, consider to be comprehensible and useful for their decision making in the framework of our health care system.