Izrael - krajina Blízkeho východu, alebo strednej Európy?
VASECKA, Michal. Izrael - krajina Blízkeho východu, alebo strednej Európy? Dilema. Bratislava: Dilema, roč. 4, č. 3, s. 54-60. ISSN 1335-2342. 2002. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Izrael - krajina Blízkeho východu, alebo strednej Európy? |
Název česky | Izrael - krajina Blízkého východu, nebo střední Evropy? |
Název anglicky | Israel - a country of the Middle East, or the Central Europe? |
Autoři | VASECKA, Michal. |
Vydání | Dilema, Bratislava, Dilema, 2002, 1335-2342. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | slovenština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50000 5. Social Sciences |
Stát vydavatele | Slovensko |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
Klíčová slova anglicky | Izrael; tradice; kultura; politická scéna; střední a východní Evropa |
Štítky | Izrael, kultura, politická scéna, střední a východní Evropa, tradice |
Změnil | Změnil: PhDr. Michal Vašečka, Ph.D., učo 6679. Změněno: 22. 1. 2009 01:00. |
Anotace |
---|
Celý svet s velkými obavami sleduje nebývalu eskaláciu násilia medzi Izraelcami a Palestíncanmi a západoeurópske krajiny s prekvapením zistujú, ze priestor strednej Európy sa nacionalizuje a politickí lídri pred volbami vytahujú témy a démonov minulosti, ktoré by do 21. storočia uz patrit nemali. Jedno je vsak spolocné - etnické videnie sveta, herderovsky pokrvné vnímanie vlastnej skupiny, malá schopnost empatie voči susedom. Sú spolocné vzory správania mnohých Izraelcov, Slovákov, Madarov, Poliakov, či Cechov iba nevyhnutnou danou za existenciu národného státu, alebo je mozné vysledovat paralely hlbsie? Je v niecom podobný diskurz, kultúrne pozadie argumentácií a etnická exkluzivita u Izraelcov a Slovákov? Autor v práci argumentuje, ze áno a to napriek tomu, ze Izrael a Slovensko na prvý pohlad nemajú vela spolocného. Súcasna politika Ariela Sharona kombinuje na prvý pohlad nespojitelné - slovenský romantizmus, polské mesiásstvo, madarský pozitivizmus, či český pragmatizmus. |
Anotace česky |
---|
Celý svet s velkými obavami sleduje nebývalu eskaláciu násilia medzi Izraelcami a Palestíncanmi a západoeurópske krajiny s prekvapením zistujú, ze priestor strednej Európy sa nacionalizuje a politickí lídri pred volbami vytahujú témy a démonov minulosti, ktoré by do 21. storočia uz patrit nemali. Jedno je vsak spolocné - etnické videnie sveta, herderovsky pokrvné vnímanie vlastnej skupiny, malá schopnost empatie voči susedom. Sú spolocné vzory správania mnohých Izraelcov, Slovákov, Madarov, Poliakov, či Cechov iba nevyhnutnou danou za existenciu národného státu, alebo je mozné vysledovat paralely hlbsie? Je v niecom podobný diskurz, kultúrne pozadie argumentácií a etnická exkluzivita u Izraelcov a Slovákov? Autor v práci argumentuje, ze áno a to napriek tomu, ze Izrael a Slovensko na prvý pohlad nemajú vela spolocného. Súcasna politika Ariela Sharona kombinuje na prvý pohlad nespojitelné - slovenský romantizmus, polské mesiásstvo, madarský pozitivizmus, či český pragmatizmus. |
Anotace anglicky |
---|
Author is arguing that Central European and Isreal have both many common features as far as political culture and ethnical exlussiveness are concerned. Author uses argumentation brougt by Prof. Shlomo Avineri of the Hebrew University. Izrael in fact, is more central European country than mediteranian one. |
Návaznosti | |
---|---|
MSM 142300001, záměr | Název: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Akronym: MAMIET) |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR |
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 21:42