VASECKA, Michal. Izrael - krajina Blízkeho východu, alebo strednej Európy? Dilema. Bratislava: Dilema, roč. 4, č. 3, s. 54-60. ISSN 1335-2342. 2002.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Izrael - krajina Blízkeho východu, alebo strednej Európy?
Název česky Izrael - krajina Blízkého východu, nebo střední Evropy?
Název anglicky Israel - a country of the Middle East, or the Central Europe?
Autoři VASECKA, Michal.
Vydání Dilema, Bratislava, Dilema, 2002, 1335-2342.
Další údaje
Originální jazyk slovenština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50000 5. Social Sciences
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky Izrael; tradice; kultura; politická scéna; střední a východní Evropa
Štítky Izrael, kultura, politická scéna, střední a východní Evropa, tradice
Změnil Změnil: PhDr. Michal Vašečka, Ph.D., učo 6679. Změněno: 22. 1. 2009 01:00.
Anotace
Celý svet s velkými obavami sleduje nebývalu eskaláciu násilia medzi Izraelcami a Palestíncanmi a západoeurópske krajiny s prekvapením zistujú, ze priestor strednej Európy sa nacionalizuje a politickí lídri pred volbami vytahujú témy a démonov minulosti, ktoré by do 21. storočia uz patrit nemali. Jedno je vsak spolocné - etnické videnie sveta, herderovsky pokrvné vnímanie vlastnej skupiny, malá schopnost empatie voči susedom. Sú spolocné vzory správania mnohých Izraelcov, Slovákov, Madarov, Poliakov, či Cechov iba nevyhnutnou danou za existenciu národného státu, alebo je mozné vysledovat paralely hlbsie? Je v niecom podobný diskurz, kultúrne pozadie argumentácií a etnická exkluzivita u Izraelcov a Slovákov? Autor v práci argumentuje, ze áno a to napriek tomu, ze Izrael a Slovensko na prvý pohlad nemajú vela spolocného. Súcasna politika Ariela Sharona kombinuje na prvý pohlad nespojitelné - slovenský romantizmus, polské mesiásstvo, madarský pozitivizmus, či český pragmatizmus.
Anotace česky
Celý svet s velkými obavami sleduje nebývalu eskaláciu násilia medzi Izraelcami a Palestíncanmi a západoeurópske krajiny s prekvapením zistujú, ze priestor strednej Európy sa nacionalizuje a politickí lídri pred volbami vytahujú témy a démonov minulosti, ktoré by do 21. storočia uz patrit nemali. Jedno je vsak spolocné - etnické videnie sveta, herderovsky pokrvné vnímanie vlastnej skupiny, malá schopnost empatie voči susedom. Sú spolocné vzory správania mnohých Izraelcov, Slovákov, Madarov, Poliakov, či Cechov iba nevyhnutnou danou za existenciu národného státu, alebo je mozné vysledovat paralely hlbsie? Je v niecom podobný diskurz, kultúrne pozadie argumentácií a etnická exkluzivita u Izraelcov a Slovákov? Autor v práci argumentuje, ze áno a to napriek tomu, ze Izrael a Slovensko na prvý pohlad nemajú vela spolocného. Súcasna politika Ariela Sharona kombinuje na prvý pohlad nespojitelné - slovenský romantizmus, polské mesiásstvo, madarský pozitivizmus, či český pragmatizmus.
Anotace anglicky
Author is arguing that Central European and Isreal have both many common features as far as political culture and ethnical exlussiveness are concerned. Author uses argumentation brougt by Prof. Shlomo Avineri of the Hebrew University. Izrael in fact, is more central European country than mediteranian one.
Návaznosti
MSM 142300001, záměrNázev: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Akronym: MAMIET)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR
VytisknoutZobrazeno: 28. 3. 2024 21:42