D 2002

Texty a kontexty sémiopragmatiky

SKOPAL, Pavel

Basic information

Original name

Texty a kontexty sémiopragmatiky

Name (in English)

Texts and Contexts of Semio-Pragmatics

Authors

SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Brno, Cinematographica. Sborník prací FF MU: Otázky filmu a audiovizuální kultury, p. 19-27, 9 pp. 2002

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-210-2992-7

Keywords in English

pragmatics; semiotics; film theory
Změněno: 24/6/2007 12:38, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.

Abstract

V originále

Semiopragamtický přístup, reprezentovaný především Francescem Casettim a Rogerem Odinem, spojuje semiotiku s pragmatikou v pohybu od otázek textu k otázkám kontextu. Význam textu je dodáván jak odesílatelem, tak příjemcem v závislosti na instituci a sociální situaci. Je možné identifikovat dvě linie v pragamtickém přístupu k filmu - první je převážně zaměřená na proces enunciace a způsoby interpelace diváka textem. The (představovaná především Rogerem Odinem) zkoumá roli instituce. Klade si otázku, do jaké míry instituce determinuje produkci významu.

In English

Semiopragmatic approach, represented above all by Francesco Casetti and Roger Odin, connects semiotics with pragmatics in its move from questions of a text to questions of a context. A sense of the text is added by both sender and receiver on dependence on an institution and a social situation. We can identify two different lines in the pragmatics approach to the film studies. The first one is prevailingly oriented on the process of enunciation and ways of interpellation of a viewer by a text. The second one (represented by Roger Odin) scrutinizes the role of the institution. It asks, how the institution (the dominant filmic institution, the experimental filmic institution, the institution of home movies, etc.) determines the production of meaning.