Detailed Information on Publication Record
2002
Texty a kontexty sémiopragmatiky
SKOPAL, PavelBasic information
Original name
Texty a kontexty sémiopragmatiky
Name (in English)
Texts and Contexts of Semio-Pragmatics
Authors
SKOPAL, Pavel (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Brno, Cinematographica. Sborník prací FF MU: Otázky filmu a audiovizuální kultury, p. 19-27, 9 pp. 2002
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
80-210-2992-7
Keywords in English
pragmatics; semiotics; film theory
Tags
Změněno: 24/6/2007 12:38, doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
V originále
Semiopragamtický přístup, reprezentovaný především Francescem Casettim a Rogerem Odinem, spojuje semiotiku s pragmatikou v pohybu od otázek textu k otázkám kontextu. Význam textu je dodáván jak odesílatelem, tak příjemcem v závislosti na instituci a sociální situaci. Je možné identifikovat dvě linie v pragamtickém přístupu k filmu - první je převážně zaměřená na proces enunciace a způsoby interpelace diváka textem. The (představovaná především Rogerem Odinem) zkoumá roli instituce. Klade si otázku, do jaké míry instituce determinuje produkci významu.
In English
Semiopragmatic approach, represented above all by Francesco Casetti and Roger Odin, connects semiotics with pragmatics in its move from questions of a text to questions of a context. A sense of the text is added by both sender and receiver on dependence on an institution and a social situation. We can identify two different lines in the pragmatics approach to the film studies. The first one is prevailingly oriented on the process of enunciation and ways of interpellation of a viewer by a text. The second one (represented by Roger Odin) scrutinizes the role of the institution. It asks, how the institution (the dominant filmic institution, the experimental filmic institution, the institution of home movies, etc.) determines the production of meaning.