J 2000

Some notes on spatial and temporal adverbials with regard to functional sentence perspective (based on conversational texts from LLC)

POVOLNÁ, Renata

Basic information

Original name

Some notes on spatial and temporal adverbials with regard to functional sentence perspective (based on conversational texts from LLC)

Name in Czech

Několik poznámek k příslovečným určením místa a času z hlediska funkční perspektivy větné

Authors

POVOLNÁ, Renata (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity, Řada anglistická: Brno Studies in English 26, Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2000, 1211-1791

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60200 6.2 Languages and Literature

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14410/00:00030517

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

functional sentence perspective - spatial and temporal adverbials - setting - transition - specification - dynamic semantic function - phrasal amplification - clausal amplification - single and multiple adverbials

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 29/6/2007 08:52, doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.

Abstract

V originále

The study based on the analysis of five conversational texts from London-Lund Corpus with regard to functional sentence perspective has proved that the dynamic semantic functions performed by spatial and temporal adverbials in the further development of communication depend on the interplay of all the fours FSP factors, context, semantics, linear modification, and intonation.

In Czech

Studie založená na analýze pěti konverzačních textů vybraných z Londýnsko-lundského korpusu a provedená s ohledem na funkční perspektivu větnou, dokazuje, že dynamicko-sémantická funkce, kterou příslovečná určení místa a času hrají v dalším rozvoji komunikace, závisí na souhře všech čtyř faktorů FSP, tj. kontextu, sémantice, lineárním uspořádání a intonaci.