ŠMAJS, Josef. K předpokladům a významu biofilní přestavby vzdělání (Biophile transformation of education: assumptions and consequences). In Universitas Comeniana, Philosophica XXXIII. 1., 2002. Bratislava: Univerzita Komenského, 2002, p. 185-191, 6 pp. ISBN 80-223-1665-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name K předpokladům a významu biofilní přestavby vzdělání
Name (in English) Biophile transformation of education: assumptions and consequences
Authors ŠMAJS, Josef (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 1., 2002. Bratislava, Universitas Comeniana, Philosophica XXXIII, p. 185-191, 6 pp. 2002.
Publisher Univerzita Komenského
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/02:00007792
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-223-1665-2
Keywords in English traditional education; encyclopedic knowledge; educational role of philosophy; biophile education concept
Tags biophile education concept, educational role of philosophy, encyclopedic knowledge, traditional education
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ing. Josef Šmajs, CSc., učo 2543. Changed: 22/5/2003 09:44.
Abstract
V článku se připomíná podíl tradičního vzdělání na vzniku a prohlubování ekologické krize. Ukazuje se na novou roli evolučně ontologického minima v systému biofilně pojatého vzdělání. Dominantní postavení v systému školního vzdělání, které zatím patří fyzice a matematice, bude patrně přebírat nově koncipovaná biologie a systémové evoluční myšlení.
Abstract (in English)
Traditional education is discussed as a major factor that leads to deepening of recent ecological crisis. New role of evolutional ontological knowledge is stressed in the system of biophile education. Dominant position of physics and mathematics of todays educational system will be in the future shifted towards newly framed biology and systemic evolutionary thinking.
Links
GA401/99/1609, research and development projectName: Ontologie na konci 20. století
Investor: Czech Science Foundation, Ontology at the end of 20th Century
PrintDisplayed: 19/9/2024 21:37