J 2002

Úzkostnost a specifické poruchy v učení

ŠPORCROVÁ, Ivona, Zita BARTOŠÍKOVÁ and Jana BALHAROVÁ

Basic information

Original name

Úzkostnost a specifické poruchy v učení

Name (in English)

Anxiousness and specific learning disorders

Authors

ŠPORCROVÁ, Ivona (203 Czech Republic, guarantor), Zita BARTOŠÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jana BALHAROVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Psychológia a patopsychológia, Bratislava (SR), 2002, 0555-5574

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14330/02:00007809

Organization unit

Faculty of Informatics

Keywords in English

anxiety; specific learning disorders
Změněno: 31/5/2003 09:56, RNDr. JUDr. Vladimír Šmíd, CSc.

Abstract

V originále

Studie se zabývá sledováním rozdílu mezi úzkostností dětí v 5 a 8 letech věku ve vztahu ke specifickým poruchám učení. Autoři zjistili, že děti s diagnostikovanými poruchami učení jsou ve větší míře úzkostné oproti dětem, které nemají výukové potíže uvedeného charakteru. Z výsledku rovněž vyplynulo, že pětileté děti oproti osmiletým vykazují celkové méně znaků možné úzkostnosti (bez ohledu, zda se u nich poruchy učení vyskytly či nikoli) a že výchozí úzkostnost 5 letých dětí, u kterých později byly nebo nebyly diagnostikovány SPU, je srovnatelná.

In English

The study follows the difference in anxiety-trait of children at the age of 5 and 8 years in relation to specific learning disorders. The authors found that children with diagnosed learning disorders exhibit higher measure of anxiety-trait in comparison to children that do not have learning difficulties of the above-mentioned character. From the results it is also clear that 5-year-old children, in comparison to 8-year-old children, appear to have generally fewer sings of possible anxiety (regardless the fact if learning disorders appeared or did not appear in them) and that the initial anxiety-trait of 5-year-old children with later diagnosis of specific learning disorder or without them is comparable.