ŠPORCROVÁ, Ivona, Zita BARTOŠÍKOVÁ and Jana BALHAROVÁ. Úzkostnost a specifické poruchy v učení (Anxiousness and specific learning disorders). Psychológia a patopsychológia. Bratislava (SR), 2002, vol. 37, No 1, p. 26-35. ISSN 0555-5574.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úzkostnost a specifické poruchy v učení
Name (in English) Anxiousness and specific learning disorders
Authors ŠPORCROVÁ, Ivona (203 Czech Republic, guarantor), Zita BARTOŠÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Jana BALHAROVÁ (203 Czech Republic).
Edition Psychológia a patopsychológia, Bratislava (SR), 2002, 0555-5574.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14330/02:00007809
Organization unit Faculty of Informatics
Keywords in English anxiety; specific learning disorders
Tags anxiety, specific learning disorders
Changed by Changed by: RNDr. JUDr. Vladimír Šmíd, CSc., učo 1084. Changed: 31/5/2003 09:56.
Abstract
Studie se zabývá sledováním rozdílu mezi úzkostností dětí v 5 a 8 letech věku ve vztahu ke specifickým poruchám učení. Autoři zjistili, že děti s diagnostikovanými poruchami učení jsou ve větší míře úzkostné oproti dětem, které nemají výukové potíže uvedeného charakteru. Z výsledku rovněž vyplynulo, že pětileté děti oproti osmiletým vykazují celkové méně znaků možné úzkostnosti (bez ohledu, zda se u nich poruchy učení vyskytly či nikoli) a že výchozí úzkostnost 5 letých dětí, u kterých později byly nebo nebyly diagnostikovány SPU, je srovnatelná.
Abstract (in English)
The study follows the difference in anxiety-trait of children at the age of 5 and 8 years in relation to specific learning disorders. The authors found that children with diagnosed learning disorders exhibit higher measure of anxiety-trait in comparison to children that do not have learning difficulties of the above-mentioned character. From the results it is also clear that 5-year-old children, in comparison to 8-year-old children, appear to have generally fewer sings of possible anxiety (regardless the fact if learning disorders appeared or did not appear in them) and that the initial anxiety-trait of 5-year-old children with later diagnosis of specific learning disorder or without them is comparable.
PrintDisplayed: 9/5/2024 21:27