J 2003

Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty

RABUŠICOVÁ, Milada and Kateřina TRNKOVÁ

Basic information

Original name

Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty

Name (in English)

The Role of parents in Relation to the School - Theoretical Concepts

Authors

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Pedagogika, Praha, UK Praha, 2003, 0031-3815

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14210/03:00008082

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords in English

Family; school; parents; role of parents; relationships between school and parents

Tags

Family, parents, role of parents, school
Změněno: 20/6/2008 15:16, prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr.

Abstract

ORIG EN

V originále

V přehledovém článku se autorky na základě analýzy převážně zahraniční (angloamerické) literatury vyjadřují k vývoji rodičovské role ve vztahu ke škole a k jejím různým podobám. Konkrétně vymezují a charakterizují tři různé přístupy k rodičům: pohled na rodiče jako na zákazníky, jako na partnery a jako na občany. V závěru se zamýšlejí nad oblastmi budování dobrých vztahů rodiny a školy.

In English

In the survey article, the authors express views on the development of the parental role in relation to school and its various forms which are based on the analysis of predominantly Anglo-American foreign literatude. In particular, they define and characterize three different attitudes to parents: the view of parents as customers, partners and citizens. Finally, they reflect on the fields where good relations between the family and school can be built up.

Links

GA406/01/1077, research and development project
Name: Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy
Investor: Czech Science Foundation, The Role of Parents as Educational and Social Partners of the Scholl
Displayed: 7/11/2024 14:14