A 2003

Copingové strategie a jejich vývoj v adolescenci

MAREŠ, Jan, Tomáš KOHOUTEK and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Copingové strategie a jejich vývoj v adolescenci

Name (in English)

Coping Strategies and Development in Adolescence

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor), Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)

Edition

Pavlov, PsÚ FF MU, PsÚAV ČR, ÚEP SAV, SpÚ SAV. 2003

Publisher

konference Sociální procesy a osobnost.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Audiovizuální tvorba

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/03:00008937

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

Coping; coping strategies; adolescence; development
Změněno: 29/5/2009 12:29, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

Tématu zvládání zátěže (coping) v období adolescence je v současnosti věnována značná výzkumná pozornost. Naše studie vychází z výsledků longitudinálního výzkumu adolescentů, který probíhal v Brně a okolí v letech 1999 až 2002. Cílem studie je přispět k začlenění konstruktu copingu do systému dalších konstruktů, relevantních jako kontextuální proměnné v období adolescence, sleduje změny vybraných copingových strategií v období mladší a střední adolescence a všímá si možné role jako prediktorů vývojových změn (např. v kontextu školních nároků). Kombinací copingových strategií podle úrovně jejich zastoupení v repertoáru copingového chování jsme vytvořili pracovní typologii. U mladších respondentů přitom nebyla zjištěna stabilita typů, u starších respondentů se jako dostatečně stabilní jeví typ charakterizovaný kombinací vysoké úrovně vyhýbavosti a nízké úrovně ostatních dvou škál a typ, charakterizovaný vysokou mírou vyhýbavosti a kontroly emocí a nízkou mírou aktivního copingu.

In English

Coping strategies in adolescence currently gets much reasearch attention. This poster is based on a longitudinal study that ran in Brno from 1999 to 2002. The goal of the study was to integrate the construct of coping into the framework of other constructs used as contextual variables in adolescence. It looks at the changes in selected coping strategies in early and middle adolescence and their possible power to predict further development in adolescence. A typology was developed based on the presence of three coping strategies in an individuals coping repertoire. While the stability of all types was very low in the younger cohort, in the older cohort two types of coping characterised by (1) high problem avoidance, low emotion control, low active coping and by (2) high problem avoidance, high emotion control, low active coping were found to be quite stable.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts