DALAJKA, Jiří. Vliv osobnostní rovnice testátora na výkon dítěte v testech WISC- IIIUK (The influence of administrator?s personal equation on the results in WISC-IIIUK). In Sociální procesy a osobnost 2003. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně, 2003, p. 86-92. ISBN 80-86633-09-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vliv osobnostní rovnice testátora na výkon dítěte v testech WISC- IIIUK
Name (in English) The influence of administrator?s personal equation on the results in WISC-IIIUK
Authors DALAJKA, Jiří (203 Czech Republic, guarantor).
Edition Brno, Sociální procesy a osobnost 2003, p. 86-92, 7 pp. 2003.
Publisher Psychologický ústav FF MU v Brně
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14230/03:00008943
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86633-09-8
Keywords in English Psychological diagnostic
Tags Psychological diagnostic
Changed by Changed by: Mgr. Jiří Dalajka, Ph.D., učo 9813. Changed: 27/10/2004 13:50.
Abstract
K základním nástrojům psychologa patří nejrůznější testové metody. Psychologie se dovolává jejich objektivity, získané za pomocí akademického bádání. Objektivita je zajištěna taktéž standardizovanou administrací popsanou v manuálech. Otázka, kterou se snaží zodpovědět tato práce je, jakým způsobem celé testování ovlivňuje ten, kdo jednotlivé diagnostické metody administruje. Obzvlášť citlivé toto téma může být při diagnostice dětí. Dítě je vnímavé na to, jakým způsobem s ním dospělí komunikují. Tato práce se zaměřuje na možný vliv osobnostní rovnice testátora na výkon dítěte v testovací situaci. Výzkum se opírá o data sebraná v rámci mezinárodního projektu ELSPAC - druhá vlna šetření jedenáctiletých dětí, probíhajícího na pracovišti CVVOE FSS v Brně. Jedná se o kvantitativní analýzu výsledků z WISC-III u jedenáctiletých dětí v závislosti na osobnostní rovnici testátora.
Abstract (in English)
Test methods are basic psychology tools. Psychology is calling for their objectivity, which is obtained from academic research. Objectivity is guaranteed also by standardised administration described in the manual. The question this work is trying to answer is how the administrator of a test method is influencing the result. This problem could be especially relevant during the diagnosis of children. Children are very sensitive at the way how adults are speaking with them. This work looks at the possible influence of administrator?s personal equation on the children?s results. This research is based on data gathered in the ELSPAC international project ? second round of examination of eleven-year-old children at the CVVOE in Brno. This research is a quantitative analysis of the results of WISC-III administered to eleven-year-old children in relation to the personal equation of an administrator.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 6/10/2024 02:16