J 2003

Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů

MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEK

Basic information

Original name

Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů

Name (in English)

The metaphor of climate in the school environment and pupils evaluation of teachers

Authors

MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic)

Edition

Psychológia a patopsychológia, Bratislava (SR), VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2003, 0555-5574

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/03:00008947

Organization unit

Faculty of Education

Keywords in English

school research; social climate; clasroom climate; students evaluation of education

Tags

Reviewed
Změněno: 30/11/2006 10:19, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Abstract

V originále

V přehledové studii opírající se především o anglicky psanou literaturu se autoři zabývají významnými tématy současné pedagogické psychologie: sociálním klimatem třídy a školy á študentským hodnocenim učitelů a kvality výuky. Upozorňuji na komplexnost těchto jevů a diskutují pojem "kompozitní proměnné", který se jim však nezdá výstižný. Uvádějí několik možných pristupů ke studiu klimatu školní třídy. Z postojů žáků (studentů) ke škole se soustřeďují na to; jak hodnotí své učitele a kvalitu výuky. Rozebirají faktory, které toto hodnocení ovlivňují: Konstatují, že v našich podmínkách jsou žáci ve svých hodnoceních školy ovlivněni predevším děním ve vlastní třídě; nemají většinou dost prostoru na vytváření diferencovanějších postojů.

In English

In this overview study, which is mostly based on Englísh-written literature, examined are the relevant topics of current pedagogic psychology: social climate of the class and the school, and students' evaluation of teachers and quality of the teaching. Complexity of these phenomena is emphasized and the discussion is geared for the concept of "composite variables", which is considered not to be too terse. Some possible approaches with respect to the study of the climate of the school class are introduced. From pupils' (students) attitudes toward the school, the concentration is focused on those factors how pupils evaluate their teacher and quality of the teaching. Analyzed are the factors that influence this evaluation. A statement is made with regard to the fact that pupils in our school conditions are, in their evaluation of the school, influenced mostly by actions in their own class and they do not have much room to develop more difierentiated attitudes.

Links

LN00A023, research and development project
Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts