MAREŠ, Jan and Stanislav JEŽEK. Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů (The metaphor of climate in the school environment and pupils evaluation of teachers). Psychológia a patopsychológia. Bratislava (SR): VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2003, 37/2002, No 2, p. 134-147. ISSN 0555-5574.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metafora klimatu ve školním prostředí a žákovské hodnocení učitelů
Name (in English) The metaphor of climate in the school environment and pupils evaluation of teachers
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor) and Stanislav JEŽEK (203 Czech Republic).
Edition Psychológia a patopsychológia, Bratislava (SR), VÚDPaP Bratislava, Slovak Academic Press, 2003, 0555-5574.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/03:00008947
Organization unit Faculty of Education
Keywords in English school research; social climate; clasroom climate; students evaluation of education
Tags clasroom climate, school research, social climate, students evaluation of education
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 30/11/2006 10:19.
Abstract
V přehledové studii opírající se především o anglicky psanou literaturu se autoři zabývají významnými tématy současné pedagogické psychologie: sociálním klimatem třídy a školy á študentským hodnocenim učitelů a kvality výuky. Upozorňuji na komplexnost těchto jevů a diskutují pojem "kompozitní proměnné", který se jim však nezdá výstižný. Uvádějí několik možných pristupů ke studiu klimatu školní třídy. Z postojů žáků (studentů) ke škole se soustřeďují na to; jak hodnotí své učitele a kvalitu výuky. Rozebirají faktory, které toto hodnocení ovlivňují: Konstatují, že v našich podmínkách jsou žáci ve svých hodnoceních školy ovlivněni predevším děním ve vlastní třídě; nemají většinou dost prostoru na vytváření diferencovanějších postojů.
Abstract (in English)
In this overview study, which is mostly based on Englísh-written literature, examined are the relevant topics of current pedagogic psychology: social climate of the class and the school, and students' evaluation of teachers and quality of the teaching. Complexity of these phenomena is emphasized and the discussion is geared for the concept of "composite variables", which is considered not to be too terse. Some possible approaches with respect to the study of the climate of the school class are introduced. From pupils' (students) attitudes toward the school, the concentration is focused on those factors how pupils evaluate their teacher and quality of the teaching. Analyzed are the factors that influence this evaluation. A statement is made with regard to the fact that pupils in our school conditions are, in their evaluation of the school, influenced mostly by actions in their own class and they do not have much room to develop more difierentiated attitudes.
Links
LN00A023, research and development projectName: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts
PrintDisplayed: 22/5/2024 20:02