2000
Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení
SPURNÝ, LubomírZákladní údaje
Originální název
Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení
Název anglicky
On Two Motivations of Schenker's Theory: Ursatz and Fernhören
Autoři
SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant)
Vydání
Olomouc, Hudební věda a výchova 8, od s. 43-52, 10 s. 2000
Nakladatel
Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
80-244-0182-7
Klíčová slova anglicky
Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören
Změněno: 16. 6. 2007 15:52, prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty.
Anglicky
The paper deals with the key words of Schenker’s theory: Urlinie (Fundamental line) or Ursatz (Fundamental structure) and Fernhören. Both the moments, speculative and psychological, are often perceived separately. Nevertheless, in the original Schenker's theory, their relation is complementary. Ursatz is sensuously incomprehensible phenomenon, however, in the process of specific inspection, Fernhören successively irradiates from the phenomenon fundament. Besides the speculative thinking, the hearing experience participates in its creation. Ursatz is a hidden feature of things and its sticking on the surface is only fragmentary. At the same time, Fernhören conceived as a creative hearing, is a creative (speculative) thinking, keeping connected both the moments within.