D 2000

Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení

SPURNÝ, Lubomír

Základní údaje

Originální název

Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení

Název anglicky

On Two Motivations of Schenker's Theory: Ursatz and Fernhören

Autoři

SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant)

Vydání

Olomouc, Hudební věda a výchova 8, od s. 43-52, 10 s. 2000

Nakladatel

Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

80-244-0182-7

Klíčová slova anglicky

Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören
Změněno: 16. 6. 2007 15:52, prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty.

Anglicky

The paper deals with the key words of Schenker’s theory: Urlinie (Fundamental line) or Ursatz (Fundamental structure) and Fernhören. Both the moments, speculative and psychological, are often perceived separately. Nevertheless, in the original Schenker's theory, their relation is complementary. Ursatz is sensuously incomprehensible phenomenon, however, in the process of specific inspection, Fernhören successively irradiates from the phenomenon fundament. Besides the speculative thinking, the hearing experience participates in its creation. Ursatz is a hidden feature of things and its sticking on the surface is only fragmentary. At the same time, Fernhören conceived as a creative hearing, is a creative (speculative) thinking, keeping connected both the moments within.