D 2000

Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení

SPURNÝ, Lubomír

Basic information

Original name

Ke dvěma principům Schenkerova hudebního myšlení: předkomponovaný model a tvořivé slyšení

Name (in English)

On Two Motivations of Schenker's Theory: Ursatz and Fernhören

Authors

SPURNÝ, Lubomír (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Olomouc, Hudební věda a výchova 8, p. 43-52, 10 pp. 2000

Publisher

Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

80-244-0182-7

Keywords in English

Heinrich Schenker; Music theory; Fundamental line; Fundamental structure; Fernhören
Změněno: 16/6/2007 15:52, prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D.

Abstract

V originále

Studie se zabývá základními pojmy Schenkerovy teorie: předkomponovaný model (Urlinie, Ursatz) a tvořivé slyšení (Fernhören). I když tyto pojmy bývají posuzovány rozděleně, panuje v původní Schenkerově teorie mezi oběma pojmy soulad. Základní tvar Ursatz je sice smyslově neuchopitelný, v procesu specifického nahlížení s pomocí Fernhören však postupně vyzařuje z podstaty jevu. Spolu se spekulativním rozumem se na jeho utváření podílí i zkušenost slyšení. Ursatz je tedy skrytou vlastností věcí a jeho ulpívání na povrchu je pouze útržkovité. Fernhören chápané jako tvořivé slyšení je současně tvořivým (spekulativním) myšlením, jež v sobě spojeně zachovává oba zmíněné momenty.

In English

The paper deals with the key words of Schenker’s theory: Urlinie (Fundamental line) or Ursatz (Fundamental structure) and Fernhören. Both the moments, speculative and psychological, are often perceived separately. Nevertheless, in the original Schenker's theory, their relation is complementary. Ursatz is sensuously incomprehensible phenomenon, however, in the process of specific inspection, Fernhören successively irradiates from the phenomenon fundament. Besides the speculative thinking, the hearing experience participates in its creation. Ursatz is a hidden feature of things and its sticking on the surface is only fragmentary. At the same time, Fernhören conceived as a creative hearing, is a creative (speculative) thinking, keeping connected both the moments within.