Metodické a metodologické aspekty zkoumání školního klimatu na ZŠ hromadným šetřením žáků - ...
JEŽEK, Stanislav. Metodické a metodologické aspekty zkoumání školního klimatu na ZŠ hromadným šetřením žáků - možnosti a meze (Methodological limits of using survey questionnaires for the assessment of secondary school climate.). 2003. |
Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Basic information | |
---|---|
Original name | Metodické a metodologické aspekty zkoumání školního klimatu na ZŠ hromadným šetřením žáků - možnosti a meze |
Name (in English) | Methodological limits of using survey questionnaires for the assessment of secondary school climate. |
Authors | JEŽEK, Stanislav (203 Czech Republic, guarantor). |
Edition | 2003. |
Other information | |
---|---|
Original language | Czech |
Type of outcome | Audiovisual works |
Field of Study | 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences |
Country of publisher | Czech Republic |
Confidentiality degree | is not subject to a state or trade secret |
WWW | URL |
RIV identification code | RIV/00216224:14230/03:00008264 |
Organization unit | Faculty of Social Studies |
Keywords in English | school climate; questionnaires; mental representation; methodology; assessment; school psychology |
Tags | assessment, mental representation, Methodology, questionnaires, school climate, school psychology |
Changed by | Changed by: doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832. Changed: 31/10/2003 12:16. |
Abstract |
---|
Cílem příspěvku bylo ověřit, zda studenti druhého stupně ZŠ mají vytvořeny mentální reprezentace jevů, na které se dotazují běžné dotazníky školního klimatu. Příspěvek prezentuje výsledky analýzy odpovědí žáků na otevřené otázky směřující do stejných oblastí jako dotazníky. Základním zjištěním je, že nelze počítat s tím, že každý student má použitelné mentální reprezentace všech oblastí, na které se ovykle dotazníky školního klimatu zaměřují. Spíše je pravdou, že každý student má mentální reprezentace jen pro některé z těchto oblastí, v závislosti na své osobní individuální školní zkušenosti. |
Abstract (in English) |
---|
The objective for this paper was to check whether students have the mental representations of phenomena that are addressed in most school climate questionnaires. The paper presents an analysis of students' answers to open-ended questions, which asked about the same phenomena that school climate quationnaires usually ask. The basic finding is that it should not be taken for granted that every secondary school student has all these mental representaions. The truth is rather that most students have mental representations of only some of the school climate dimensions depending on their individual experince in school. |
Links | |
---|---|
GA406/03/0940, research and development project | Name: Psychosociální klima školy - teorie, diagnostika, možné intervence |
Investor: Czech Science Foundation, Psychological and social school climate - theory, assessment, possible interventions | |
LN00A023, research and development project | Name: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech |
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Centre for the research of the formation of personality in ethnical and social contexts |
PrintDisplayed: 10/10/2024 21:16