D 2003

Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání (anotace)

POLEDŇOVÁ, Ivana, Zdenka STRÁNSKÁ, Hana VÍZDALOVÁ and Jarmila ZOBAČOVÁ

Basic information

Original name

Zátěžové situace dětí ve škole a způsoby jejich zvládání (anotace)

Name (in English)

Stress situations in school and ways of their coping

Authors

POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor), Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic), Hana VÍZDALOVÁ (203 Czech Republic) and Jarmila ZOBAČOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

1. vyd. Brno, Sborník anotací příspěvků účastníků 11. konference České asociace pedagogického výzkumu: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, p. 49-49, 2003

Publisher

Paido

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/03:00009096

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

80-7315-046-8

Keywords in English

stress; coping

Tags

Změněno: 19/1/2006 15:30, PhDr. Ivana Poledňová, CSc.

Abstract

V originále

Ve výzkumu psychické zátěže jsme se pokusili analyzovat Školní zátěž dětí z hlediska jejich subjektivního prožívání. Výzkum byl proveden u 203 žáků základních škol ve věkovém rozmezí 9 - 15 let. Z výzkumu vyplynulo, že nejvýznamnějším zdrojem psychické zátěže žáků ve škole je oblast školní výkonnosti a šikana a strach ze spolužáků. Způsoby zvládání psychické zátěže jsme zjišťovali návrhem řešení typických školních zátěžových situací vnímaných dětmi jako ovlivnitelných , resp. neovlivnitelných.Předpokládali jsme, že ovlivnitelnost, resp. neovlivnitelnost situace bude spojena s odlišnými mechanismy zvládání. Potvrdila se naše hypotéza, že v situacích , které jsou vnímány jako ovlivnitelné, se projevuje převážně zvládání zaměřené na problém - jako hlavní strategie zvládání zátěžových situací se objevily aktivní zvládnutí situace, strategie hledání sociální opory a snaha o změnu vlastní osobnosti.

In English

The study describes relation between stress situations in school and ways of their coping.

Links

MSM 142300002, plan (intention)
Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition