POLEDŇOVÁ, Ivana, Hana VÍZDALOVÁ, Zdenka STRÁNSKÁ and Helena KLIMUSOVÁ. Vzorce maladaptivního sociálního chování současné mládeže (Patterns of maladaptive social behaviour among present-day youth). In Mareš, P., Potočný, T. (Eds.). Modernizace a česká rodina. Sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 15.-17. října 2003 FSS MU v Brně. 1st ed. Brno: Barrister & Principal, 2003, p. 251-263. sociální studia. ISBN 80-86598-61-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzorce maladaptivního sociálního chování současné mládeže
Name (in English) Patterns of maladaptive social behaviour among present-day youth
Authors POLEDŇOVÁ, Ivana (203 Czech Republic, guarantor), Hana VÍZDALOVÁ (203 Czech Republic), Zdenka STRÁNSKÁ (203 Czech Republic) and Helena KLIMUSOVÁ (203 Czech Republic).
Edition 1. vyd. Brno, Mareš, P., Potočný, T. (Eds.). Modernizace a česká rodina. Sborník prezentací na sympoziu pořádaném ve dnech 15.-17. října 2003 FSS MU v Brně, p. 251-263, 13 pp. sociální studia, 2003.
Publisher Barrister & Principal
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/03:00009101
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-86598-61-6
Keywords in English maladaptive social behaviour; adolescent
Tags adolescent, maladaptive social behaviour
Changed by Changed by: PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D., učo 1130. Changed: 18/3/2010 14:30.
Abstract
Výzkum provedený na vzorku 483 žáků základních škol odhalil některé nové aspekty adaptace v prostředí současné školy. Zaměřili jsme se na to, jaké jsou hlavní příčiny maladaptace, vedoucí k psychické zátěži a stresu. Analýza sociálních vztahů ve třídách pomocí nominační techniky umožnila vytvořit typologii sociálního chování žáků ve škole z hlediska jejich optimální či problematické adaptace.
Abstract (in English)
The research was carried out on a sample of 483 pupils at primary schools. It revealed a number of new aspects of their adaptation in the current school environment.We focused on the causes of maladaptation, leading to psychological burdening or stress. The analysis of social relationships in classes using labelling techniques enabled a typology for pupils` social behaviour to be created, with a view to their optimal or problematic adaptation.
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 11/7/2024 17:10