J 2002

Ve světě počítačových her

VACULÍK, Martin

Basic information

Original name

Ve světě počítačových her

Name (in English)

The world of computer games

Authors

VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Psychologie dnes, Praha, Portál, 2002, 1211-5886

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14230/02:00008384

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

computer games; adolescence

Tags

Reviewed
Změněno: 26/11/2006 21:34, prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Abstract

V originále

Počítačové hry jsou jedním z produktů industriální, technické společnosti. Významnou součástí jejich hraní je neustálá snaha o dosahování vysokých výkonů, srovnávání s výkony druhých hráčů. Při hraní však nezůstáváme pouze v oblasti vizuální, ale do hry nás vtahují také estetické a emocionální prožitky. Počítačové hry však jsou přirozeným marginálním objektem. Objektem na hranici mezi technickou dokonalostí a lidskou fantazií, tvořivostí a hravostí. Jejich prostřednictvím tak dochází ke střetům mezi nejmodernější technologií na straně jedné a lidskou přirozeností na straně druhé. Hraní počítačových her umožňuje přirozený přechod mezi starým a novým paradigmatem. Počítačové hry jsou velmi podobné dnešnímu světu. Nabízejí nepřeberné množství informací, jež musí člověk za krátký okamžik zpracovat a dospět k nejefektivnějšímu řešení. Nutí nás k orientaci v prostředí, které je nejasné a plné pravděpodobností. Hraní počítačových her nám dává jednu neocenitelnou možnost, která se v našem reálném světě vyskytuje velmi zřídka - korekci chyb. V počítačových hrách si můžeme vše vyzkoušet nanečisto. Jakoukoliv chybu lze napravit prostým zmáčknutím tlačítka LOAD. Jedinečná šance, jak si vyzkoušet účinek svého jednání na další události. Tato jedinečnost činí z počítačových her nástroj připravující lidstvo pro nové tisíciletí. Počítačové hry jsou součástí zábavy, jsou hračkami. Hračkami, které nás připravují na budoucnost. Pohlédneme-li do budoucnosti optikou sci-fi, možná právě hra bude jedním z důležitých prostředků zajišťujících vývoj a přežití lidstva.

In English

Why are parents so nervous because of playing of computer games of their children? Are computer games dangerous for children? Are there any benefits on playing computer games?

Links

GA406/98/1007, research and development project
Name: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci