POL, Milan, Petr NOVOTNÝ, Jiří ZOUNEK and Lenka HLOUŠKOVÁ. Na kom stojí kultura současné české školy? (Očima ředitelů škol) (Whom Rests Czech school Culture On? (Head-teachers view)). In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2003, p. 1-11, 12 pp. ISBN 80-7315-046-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Na kom stojí kultura současné české školy? (Očima ředitelů škol)
Name (in English) Whom Rests Czech school Culture On? (Head-teachers view)
Authors POL, Milan (203 Czech Republic, guarantor), Petr NOVOTNÝ (203 Czech Republic), Jiří ZOUNEK (203 Czech Republic) and Lenka HLOUŠKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Brno, Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání, p. 1-11, 12 pp. 2003.
Publisher Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/03:00019735
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-7315-046-8
Keywords in English school culture; head-teacher; school
Tags head-teacher, school, school culture
Changed by Changed by: doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D., učo 36179. Changed: 18/6/2008 16:05.
Abstract
Příspěvek je dalším z dílčích výstupů tříletého projektu , který je zaměřen na poznání kultury české školy a na strategie jejího rozvoje. Na základě výpovědí ředitelů o hlavních skupinách aktérů ve školním životě jsme popsali kulturu české školy coby pedagogickou kulturu s více či méně výraznými akcenty na kulturu dospělých. V tomto příspěvku si ale také všímáme, že pohledy ředitelů jsou vzájemně výrazně rozdílné. Proto s využitím analýzy výpovědí ředitelů o prioritách jejich řídící práce pojmenováváme čtyři typy ředitelů a hledáme shody a rozdíly v jejich postojích k otázce na kom stojí kultura současné české školy?
Abstract (in English)
This contribution is another partial outcome of a three-year-project aimed at the recognition of the culture of Czech schools and its development strategies. Based on the head-teachers evidence of the main groups of school life agents, we have described the culture of Czech schools as an educational culture with more or less significant accents on the culture of the adults. The below contribution shows, however, that the head-teachers opinions vary abundantly. This is why we analyse their comments on the priorities of their managing jobs in order to define four types of head-teachers, exploring the conformity or diversity in their attitudes to the question of whom rests todays Czech school culture on?
Links
GA406/01/1078, research and development projectName: Kultura české školy a strategie jejího rozvoje
Investor: Czech Science Foundation, The Culture of Czech School and Strategies for its Development
PrintDisplayed: 26/5/2024 21:04