V originále
Kniha vznikla jako výsledek intenzivního zájmu o bádání v oblasti formování sociálních identit, který v několika posledních letech spojuje na katedře sociologie Fakulty sociálních studií Masarykovy university v Brně řadu badatelů a jejich aktivit. V souvislosti s krizí legitimity a s kolapsem sociálního řádu komunistických společností ve střední a východní Evropě došlo nejen k transformaci systémů a institucí, ale též k rekonstrukci sociálních identit. Tento proces formování sociálních identit je hodný pozornosti, protože může vytvářet nejen vnitřně prožívaný, subjektivní konflikt různorodých sociálních identit, ale může artikulovat i mezi-skupinové, sociální a kulturní konflikty. V knize se sešlo devět textů: Csaba Szaló, Igor Nosál, Úvod: Mozaika v re-konstrukci. Csaba Szaló, Sociologie formování sociálních identit. Igor Nosál, Re-konstrukce identit v biografických vyprávěních: diskursy litevské a české elity. Kateřina Nedbálková, Proměny veřejného prostoru gay a lesbické subkultury. Slávka Ferenčuhová, Socialistická žena pred a po roku 1989. Odraz politických udalostí v príbehoch bývalých členiek Slovenského zväzu žien. Kateřina Janků, Stvoření Barevného světa. Jak je formována sociální identita v prostoru občanské angažovanosti. Petr Kouřil, Identita psa, symbolické prostory a jejich hranice. Radim Marada, Občanský sektor a organizační identita: Utváření občanských identit po roce 1989. Petr Tomáš, Národní témata v rétorice českých politických stran. Csaba Szaló, Etno-nostalgie versus modernita: konstrukce sociální identity menšinového maďarství.
In English
Our theoretical point of departure is the thesis claiming that there is a process, connected with the crisis of legitimity and the colapse of communist societies in Central and Eastern Europe, of destabilization and reconstruction of various social identities. Most important role in the reconstruction of these identities is played by discourses and elites who formulate and mediate models of identity and group solidarity. This process of formation of new identities can not only inspire inherent conflicts between competing models of identity but also articulate inter-group conflicts.