Detailed Information on Publication Record
2003
Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte
RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠICBasic information
Original name
Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte
Name (in English)
The Cultural Climate in the Family and Children's Functional Literacy
Authors
RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic)
Edition
I. Brno, Modernizace a česká rodina, p. 125-144, 20 pp. Sociální studia, 2003
Publisher
Barrister & Principal
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50000 5. Social Sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14230/03:00009386
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-86598-61-6
Keywords in English
functional literacy; the family; education
Změněno: 7/1/2004 15:52, prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
V originále
V tomto článku se pohybujeme v kontextu úvah o funkční gramotnosti a snažíme se nalézt odpověď na otázku, do jaké míry ovlivňuje kulturní klima v rodině čtenářskou gramotnost dětí. Využíváme k tomu data z mezinárodního projektu International Adult Literacy Survey (IALS). Jelikož projekt měřil pouze čtenářskou gramotnost rodičů, nikoliv však dětí, museli jsme pro odhad čtenářské gramotnosti dětí použít zástupný indikátor, a to frekvenci čtení dítěte doma ve volném čase - s předpokladem, že vysoká frekvence čtení vede také k vysoké úrovní čtenářské gramotnosti. Analýza je zpracována nejen pro českou situaci, ale pro srovnání také pro Finsko a Maďarsko. Výsledky naznačují, že charakteristiky kulturního klimatu rodinného prostředí na čtenářství dětí v České republice příliš nepůsobí.
In English
This paper considers the context of the functional literacy of the child and attempts to find an answer to the question of the extent to which the cultural climate in the family influences the children literacy rate. Data from the international project, International Adult Literacy Survey (IALS) are used. This project only measured parents literacy, not that of children. In order to assess children reading literacy, it was necessary to use a substitute indicator, that of the frequency with which a child reads at home during free time. The assumption here is that a high frequency of reading also leads to a high level of reading literacy. Not only was the Czech situation analysed, but also that of Finland and Hungary, for the purpose of comparison. The results indicate that the characteristics of the cultural climate in the family do not overly impact children reading in the Czech Republic.
Links
MSM 142300002, plan (intention) |
|