RABUŠICOVÁ, Milada and Ladislav RABUŠIC. Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte (The Cultural Climate in the Family and Children's Functional Literacy). In Modernizace a česká rodina. I. Brno: Barrister & Principal, 2003, p. 125-144. Sociální studia. ISBN 80-86598-61-6.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Kulturní klima v rodině a funkční gramotnost dítěte
Name (in English) The Cultural Climate in the Family and Children's Functional Literacy
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Ladislav RABUŠIC (203 Czech Republic).
Edition I. Brno, Modernizace a česká rodina, p. 125-144, 20 pp. Sociální studia, 2003.
Publisher Barrister & Principal
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50000 5. Social Sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/03:00009386
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-86598-61-6
Keywords in English functional literacy; the family; education
Tags Education, functional literacy, the family
Changed by Changed by: prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc., učo 832. Changed: 7/1/2004 15:52.
Abstract
V tomto článku se pohybujeme v kontextu úvah o funkční gramotnosti a snažíme se nalézt odpověď na otázku, do jaké míry ovlivňuje kulturní klima v rodině čtenářskou gramotnost dětí. Využíváme k tomu data z mezinárodního projektu International Adult Literacy Survey (IALS). Jelikož projekt měřil pouze čtenářskou gramotnost rodičů, nikoliv však dětí, museli jsme pro odhad čtenářské gramotnosti dětí použít zástupný indikátor, a to frekvenci čtení dítěte doma ve volném čase - s předpokladem, že vysoká frekvence čtení vede také k vysoké úrovní čtenářské gramotnosti. Analýza je zpracována nejen pro českou situaci, ale pro srovnání také pro Finsko a Maďarsko. Výsledky naznačují, že charakteristiky kulturního klimatu rodinného prostředí na čtenářství dětí v České republice příliš nepůsobí.
Abstract (in English)
This paper considers the context of the functional literacy of the child and attempts to find an answer to the question of the extent to which the cultural climate in the family influences the children literacy rate. Data from the international project, International Adult Literacy Survey (IALS) are used. This project only measured parents literacy, not that of children. In order to assess children reading literacy, it was necessary to use a substitute indicator, that of the frequency with which a child reads at home during free time. The assumption here is that a high frequency of reading also leads to a high level of reading literacy. Not only was the Czech situation analysed, but also that of Finland and Hungary, for the purpose of comparison. The results indicate that the characteristics of the cultural climate in the family do not overly impact children reading in the Czech Republic.
Links
MSM 142300002, plan (intention)Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition
PrintDisplayed: 19/5/2024 03:23