MAREČEK, Zdeněk. Deutschsprachige Autoren jüdischer Herkunft aus Mähren - von der Aufklärung bis 1918 (German speaking Jews authors from Moravia - from the Enlightment to 1918). In XXVI. Nikolsburger Symposium. Mährische Juden in der österreichischen Monarchie (1780-1918). 24.-25. Oktober 2000. 1st ed. Břeclav, Brno: Státní okresní archiv Břeclav; Rakouský ústav pro východní a jihovýchodní Evropu, pobočka Brno; Muzejní a vlastivědná společnost v Brně, 2002, p. 131-150. ISBN 80-7275-017-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Deutschsprachige Autoren jüdischer Herkunft aus Mähren - von der Aufklärung bis 1918
Name in Czech Německy píšící židovští autoři z Moravy - od osvícenství do roku 1918
Name (in English) German speaking Jews authors from Moravia - from the Enlightment to 1918
Authors MAREČEK, Zdeněk.
Edition 1. vyd. Břeclav, Brno, XXVI. Nikolsburger Symposium. Mährische Juden in der österreichischen Monarchie (1780-1918). 24.-25. Oktober 2000, p. 131-150, 20 pp. 2002.
Publisher Státní okresní archiv Břeclav; Rakouský ústav pro východní a jihovýchodní Evropu, pobočka Brno; Muzejní a vlastivědná společnost v Brně
Other information
Original language German
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 80-7275-017-8
Keywords in English German Literature - Brno's literary life - Vienna - the 19th century - assimilation - conversion to Christianity - Josef von Sonnenfels - Alois Jeitteles - Hieronymus Lorm - Jakob Julius David - Max Grünfeld - Ghettogeschichten - Philipp Langmann - Hans Müller
Changed by Changed by: PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D., učo 2383. Changed: 18/1/2021 21:14.
Abstract
Der Beitrag betont die heterogenen Rollen der sieben Autoren,die sie im mährischen deutschsprachigen Literaturleben gespielt haben. Außer Eduard Kulke und Max Grünfeld waren sie assimiliert, bevorzugten nicht jüdische Themen bzw. thematisierten nicht Probleme der eigenen jüdischen Identität. Obwohl sie meistens in Wien lebten, blieben sie ein Teil des mährischen literarischen Diskurses. Jakob Julius David, Philipp Langmann und Oskar Jellinek schrieben über tschechischsprachige mährische Dorfbewohner. Ihre konservative Petik und die katastrophale politische Geschichte Mitteleuropas im XX. Jh. ließen ihr Werk vergessen. Aus der Perspektive der Kulturgeschichte wird es wieder entdeckt.
Abstract (in Czech)
Příspěvek zdůrazňuje odlišné role, jež v moravském německém literárním životě připadly zvoleným sedmi autorům. S výjimkou Eduarda Kulke a Maxe Grünfeld byl asimilovaní, nevěnovali se židovským tématům ani vlastní židovské identity. I když většinou žili ve Vídni, zůstali součástií moravského literárnrího diskurzu.
Abstract (in English)
The contribution traces lives and works of seven German-speaking Jewish authors born in Moravia between 1733 and 1882. Shows that they had very little in common. -- Sonnenfels reformed Austrian theater, edited several spectatorial weeklies. Jeitteles who tried in vain to develop his literary skills in Brno remains popular thanks to Beethoven's song cycle "An die ferne Geliebte". Deaf and blind Lorn, in Metternich Era an important liberal critic, became "a very prolific" author of conventional prose. David was a prolific journalist, but his literary works make him exceptional both in context of Wiener both Moderne and Heimatliteratur. Gruenfeld spent his adult life in Brno, wrote Ghettogeschichten from his native Kromeriz (Kremsier), and similarly to Kulke has been recetly rediscovered by the Central European Jewish studies. Langmann's naturalism stood in opposition to Wiener Moderne, his short-lived success on the stage overshadowed his interesting short stories. Mueller is a good example of a successful albeit superficial Jewish poet, feuilletonist and playwright, though he in his late autobiographical novel "Jugend in Wien" arrives at a critical stand on his youth. -- Seemingly doomed to oblivion due to their old-fashioned literary style and as a consequence of the 20th century historical development, their importance is now being reassessed in the context of minority and cultural studies.
PrintDisplayed: 10/9/2024 13:36