ČERMÁK, Ivo. Sebevražda a tvůrčí čin (Suicide and creative act). Online. In Sarah Kane, Psychóza ve 4.48. Praha: Národní divadlo, 2003. p. 58-70. Neudáno. ISBN 80-7258-114-7. [citováno 2024-04-23]
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Sebevražda a tvůrčí čin
Name (in English) Suicide and creative act
Authors ČERMÁK, Ivo (203 Czech Republic, guarantor)
Edition Praha, Sarah Kane, Psychóza ve 4.48, p. 58-70, Neudáno, 2003.
Publisher Národní divadlo
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7258-114-7
Keywords in English Sarah Kane; suicide; creative act; regression in the service of the ego; depression
Tags creative act, Depression, Sarah Kane, suicide
Changed by Changed by: doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D., učo 8622. Changed: 8/2/2004 20:09.
Abstract
Autor se ve svém příspěvku zaměřil na objasnění možných souvislostí mezi sebevraždou britské dramatičky Sarah Kaneové a prvky tvůrčího procesu, které se mohly na jejím sebevražedném jednání podílet. Protože stále nejsou o autorce k dispozici téměř žádné autobiografické údaje, analyzuje pouze její hru Psychóza ve 4.48. Na základě tohoto textu se pokouší rekonstruovat důvody, které mohly její suicidium facilitovat. Využívá k tomu především Krisova konceptu regrese ve službě ega. Je vyslovena hypotéza, že tvůrčí akt s prvky regrese měl Sarah Kaneové pomoci zvládnout depresi, paradoxně ji však přiblížil k sebedestrukci. Proces regrese, který je přirozenou součástí tvůrčího činu, tak mohl u depresivní autorky pozbýt svoji funkci integrace nevědomých obsahů do výsledného uměleckého tvaru. Stručně jsou uvedeny další možné výklady sebevražedného jednání umělců.
Abstract (in English)
The author examines the potential connections between the suicide of the British playwright Sarah Kane and the factors in her creative process that might have played a role in the development of her suicidal behavior. Since almost no autobiographical data about Sarah Kane are available, the author bases his analysis on her play '4.48 Psychosis' solely. On the basis of it and with the help of Kris's concept of 'regression in the service the ego' he tries to detect factors that might have facilitated Kane's suicide. He hypothesizes that a creative act with regressive elements helped Kane to cope with depression, but paradoxically drew her closer to self-destruction. Thus the process of regression lost its function of integrating unconscious contents into artistic form.
PrintDisplayed: 23/4/2024 13:02