Detailed Information on Publication Record
2003
Sebevražda a tvůrčí čin
ČERMÁK, IvoBasic information
Original name
Sebevražda a tvůrčí čin
Name (in English)
Suicide and creative act
Authors
ČERMÁK, Ivo (203 Czech Republic, guarantor)
Edition
Praha, Sarah Kane, Psychóza ve 4.48, p. 58-70, Neudáno, 2003
Publisher
Národní divadlo
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
80-7258-114-7
Keywords in English
Sarah Kane; suicide; creative act; regression in the service of the ego; depression
Tags
Změněno: 8/2/2004 20:09, doc. PhDr. Petr Květon, Ph.D.
V originále
Autor se ve svém příspěvku zaměřil na objasnění možných souvislostí mezi sebevraždou britské dramatičky Sarah Kaneové a prvky tvůrčího procesu, které se mohly na jejím sebevražedném jednání podílet. Protože stále nejsou o autorce k dispozici téměř žádné autobiografické údaje, analyzuje pouze její hru Psychóza ve 4.48. Na základě tohoto textu se pokouší rekonstruovat důvody, které mohly její suicidium facilitovat. Využívá k tomu především Krisova konceptu regrese ve službě ega. Je vyslovena hypotéza, že tvůrčí akt s prvky regrese měl Sarah Kaneové pomoci zvládnout depresi, paradoxně ji však přiblížil k sebedestrukci. Proces regrese, který je přirozenou součástí tvůrčího činu, tak mohl u depresivní autorky pozbýt svoji funkci integrace nevědomých obsahů do výsledného uměleckého tvaru. Stručně jsou uvedeny další možné výklady sebevražedného jednání umělců.
In English
The author examines the potential connections between the suicide of the British playwright Sarah Kane and the factors in her creative process that might have played a role in the development of her suicidal behavior. Since almost no autobiographical data about Sarah Kane are available, the author bases his analysis on her play '4.48 Psychosis' solely. On the basis of it and with the help of Kris's concept of 'regression in the service the ego' he tries to detect factors that might have facilitated Kane's suicide. He hypothesizes that a creative act with regressive elements helped Kane to cope with depression, but paradoxically drew her closer to self-destruction. Thus the process of regression lost its function of integrating unconscious contents into artistic form.