J 2004

Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup?

HORÁK, Pavel

Basic information

Original name

Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup?

Name (in English)

What does Individual Action Plan has to do with Task-centred Approach ?

Authors

HORÁK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor)

Edition

Časopis sociální práce|Sociálna práca, Brno, ASVSP, 2004, 1213-6204

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/04:00025475

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

Individual action plan; task centred approach; implementation of public programs; employment offices

Tags

Reviewed
Změněno: 21/12/2008 23:02, PhDr. Pavel Horák, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem tohoto článku je provést srovnání designu a filozofie individuálních akčních plánů aplikovaných v ČR a v zemích EU v oblasti politiky zaměstnanosti s úkolově orientovaným přístupem jakožto tradiční metodou využívanou v oblasti sociální práce. Srovnání obou přístupů provádíme prostřednictvím prezentace jejich cílů, funkcí a dílčích charakteristik. Z výsledků vyplývá, že obě pracovní strategie jsou v prostředí České republiky totožné. Během implementace individuálních akčních plánů na vybraných úřadech práce v ČR, kterého jsme byli svědky, jsme zaznamenali nepochopení její filozofie a z ní plynoucí neefektivnosti jednotlivými zprostředkovateli práce. V závěru stati proto uvádíme doporučení, která by zlepšila jak informovanost pracovníků úřadů práce, tak i celkovou kvalitu poskytovaných služeb zavedením standardů kvality sociálních služeb.

In English

The aim of this paper is to compare Individual Action Plan used in employment policy field with task-centred approach used in social work field in lines of their design and philosophy. We have successfully tested our assertion that these two working methods are mutually very similar (if not identical). In the end we summarize our results and offer following two recommendations to adoption: (1) inform street-level bureaucrats in public employment services (PES) with the philosophy of task-centred approach and (2) ruminate on implementation of quality standards, a tool supervising service quality provided by street-level bureaucrats in PES.

Links

MSM 142300001, plan (intention)
Name: Etnika, minority a marginalizované skupiny v ČR (Acronym: MAMIET)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Etnicity, Minorities and Marginalisied groups in Czech Republic